7 wonders: duel Review

8

7.7

De 7 wereldwonderen kent iedereen, niet? 7 unieke gebouwen uit de oudheid, waarvan er nog 1 overeind staat: de piramide van Cheops. Over een ander wonder, de hangende tuinen van Babylon, bestaan zelfs twijfels of die wel bestonden. De 5 andere werden vernield door natuurgeweld, brandstichting of plunderingen. Dit lot overkwam de vuurtoren van Alexandrië, de kolos van Rhodos, de tempel van Artemis, het beeld van Zeus en het mausoleum van Halicarnassus. Klein detail: Repos Production maakt gebruik van 12 wonderkaarten, promo’s niet meegerekend?!?

7 wonders: duel rondekaart - Boxing meeples - board game reviewHet spel draait volledig om kaarten. Draften is het voornaamste spelmechanisme. Dit keer draft je niet gezamenlijk je hand leeg, zoals in Bunny kingdom. 7 wonders: duel komt met een leuke twist op dit mechanisme. Je draft uit kaarten die reeds op tafel liggen. Elk van de 3 rondes wordt er een nieuw patroon klaargelegd. Dat bestaat alternerend uit rijen open -en blinde kaarten. Je legt ze net iets te dicht tegen elkaar, waardoor de hoeken overlappen. Enkel kaarten die niet meer bedekt zijn door andere zijn beschikbaar. Blinde kaarten worden omgedraaid eens ze onbedekt zijn. Om beurten kan je kaarten kiezen uit het patroon van die ronde. Zo zie je van in het begin al welke grondstoffen je nodig zal hebben voor de duurdere rijen en kan je er dus je strategie aan aanpassen. Gevorderde spelers zullen er ook net die kaarten uithalen die interessant lijken voor hun tegenstrever. Elke ronde voorziet in zijn eigen set kaarten.

7 wonders: duel speel je over 3 rondes. Bij de start draft ieder 4 wonderkaarten uit de 12 die in het spel inbegrepen zitten. Van die 8 wonderkaarten, kunnen er maar 7 gespeeld worden tijdens elk spel. Ze geven de eigenaar extra mogelijkheden of instant-beloningen wanneer hij ze in het spel kan brengen. Je krijgt ook een startinkomen van 7 munten.

7 wonders: duel voortgangstokens - Boxing meeples - board game reviewOp de speeltafel leg je de kaarten voor die ronde in het voorziene patroon. Tussen de twee spelers in, komt een militair scorebord, met daarop ook plaats voor 5 voortgangstokens.

Alles draait dus om kaarten. Om beurten koop je er 1 beschikbare uit de kaartstructuur van die ronde. Op die kaarten staat veel. De eventuele kostprijs staat netjes afgebeeld. In een strook bovenaan, staat zijn effect. Dit kunnen overwinningspunten, financiële voordelen of geproduceerde grondstoffen zijn. Miraculeus genoeg heeft elke gronstofkaart 1 nieuw erts geproduceerd, net bij aanvang van je nieuwe beurt. Ook kan er een militair -of wetenschapssymbool afgebeeld staan. Een beetje weggestopt, rechts bovenaan, staat er op enkele kaarten een vakmansymbool. Eens je er zo 1 hebt, kosten nieuwe kaarten met hetzelfde symbooltje niets voor jou.

7 wonders: duel kaarten - Boxing meeples - board game review

In het spel zitten ook gildekaarten. Je schudt er elke ronde een vast aantal tussen de gewone kaarten. Ze zijn duurder en krachtiger. Hun achterzijde heeft een ietwat afwijkende print, zodat je ze ook blind kan herkennen.

Elke kaart in het spel kan je op 3 manieren gebruiken. Je kan ze kopen, inruilen of gebruiken:

• Inruilen betekent dat je ze op je aflegstapel legt, in ruil krijg je 2 munten van de bank én 1 munt voor elke gele kaart (gebouw) in je bezit.
  • Bij de aankoop betaal je de vermelde prijs in munten en grondstoffen. Je betaalt met de munten in je bezit en de grondstoffen op de kaarten die je reeds kocht. Je kan grondstoffen bijkopen bij de centrale bank. De prijs wordt duurder in verhouding met de voorraad van je tegenstrever.
  • Tenslotte kan je ze gebruiken om een wonder te bouwen. Naast de kostprijs van zulk wonder, dien je die beurt ook een kaart uit de structuur te kiezen die je onder het wonder legt. Ze verdwijnt dus eigenlijk uit het spel.

De samenwerking van dit alles, ga ik je proberen uit te leggen aan de hand van de overwinningsvoorwaarden. Je kan 7 wonders: duel op 3 verschillende manieren winnen:

• Militaire overwinning: Herinner je je dat miltaire scorebord nog? En die miltaire iconen op sommige kaarten? Wel, op dat militaire scorebord staat aan elke kant een hoofdstad. Je start in het midden. Telkens je een kaartje met zo’n miltaire icoontjes bemachtigd, mag je een  overwinningsfiguurtje dichter naar de hoofdstad van je tegenspeler verzetten. Onderweg zijn er nog extra overwinningspunten bijeen te sprokkelen of strafbetalingen aan de bank, door je opponent uit te voeren. Als je de hoofdstad van je tegenspeler bereikt, win je meteen.                                      7 wonders: duel militair bord - Boxing meeples - board game review
  • Wetenschappelijke overwinning: Hier komen die wetenschapssymbolen op je kaarten terug. 6 verschillende schenken je een onmiddellijke overwinning. 2 dezelfde geven dan weer recht op een keuze uit de 5 voortgangstokens op het militaire scorebord.
  • Overwinning op punten: Dit is de meest waarschijnlijke overwinning. De 3 rondes worden gewoon uitgespeeld. Nadat alle kaarten uit de 3de ronde zijn weggenomen, volgt de eindtelling. Je scoort de punten op je gekochte kaarten, de punten op de plaats waar het overwinningsfiguurtje op het miltaire spoor eindigde, de punten van je wonderen en punten voor sets van ongebruikte munten.

Is dit het 8ste wereldwonder?

Hoort dit spel thuis bij de 7 bordspelwonderen van de moderne tijd? Nee! Hoort dit spel thuis bij de 7 duel bordspelwonderen? Ja!

7 wonders: duel box cover geknipt - Boxing meeples - board game reviewDe half-open informatie die de vorm van de kaartstructuur je geeft, is een slimme zet. Elk van de 3  rondevormen begint met een open rij, gevolgd door een blinde rij en zo verder. Naarmate je blinde kaarten kan omdraaien, zal je geregeld toch je planning moeten aanpassen. Het zorgt voor een rechtstreeks duel om de meest interessante kaarten.

Een duel duurt ook niet te lang. Perfect om bijvoorbeeld te beslissen over huishoudelijke taken. De moeilijkheidsgraad blijft ook aangenaam. Strategisch spelen is meteen mogelijk voor elk type speler.

7 wonders: duel is een volledig vrijstaand spel in de 7 wonders-wereld. Toegewijde lezers kunnen hier de review vinden over het moederspel en zijn uitbreidingen. In duelvorm is het een absoluut succes geworden, alom gezien als een topper in het genre.

De uitbreiding Pantheon is essentieel voor de echte fans. Het brengt de nodige verdieping voor de meer geharde speler. Het ritme en de balans worden niet verstoord door deze uitbreiding. Misschien wel eerst beginnen met het basisspel, om dan pas te verdiepen.

7 wonders: duel spelopstelling - Boxing meeples - board game review

• goed gestroomlijnd
  • meerdere overwinningsmogelijkheden