7 Wonders Review

8.2

7.1

Antoine Bauza ontwikkelde 7 wonders in 2010 and oorspronkelijk werd het spel uitgegeven door het Belgische Repos Production. Het is een heel eenvoudig en overzichtelijk spel dat gepaard gaat met enorm veel mogelijkheden. De vlotte gameplay zorgt ervoor dat het amusant vertier voor allen is en de uitbreidingen houden het boeiend.

7 Wonders is een card development game voor 2 tot 7 spelers, waarin je als speler één van de grote steden van de Klassieke Oudheid leidt. Door het benutten van je grondstoffen of handelsrelaties, kan je bouwkaarten spelen die je beschaving verrijken op burgerlijk, wetenschappelijk, commercieel of militair vlak. Deze gebouwen dragen winstpunten bij aan je totaal. Degene met het meeste punten aan het einde van drie tijdperken wint het spel. 7 Wonders is een eenvoudig spel, maar zeer rijk in mogelijkheden. Het spel is uitgespeeld in 30 à 40 minuten, heeft een unieke mechanic en is een van de weinige spellen waar niet aan speelkwaliteit of tempo ingeboet wordt als de hoeveelheid spelers vergroot tot 5 à 7 personen.
De standaard versie wordt gespeeld door 3 tot 7 spelers, als je met 2 wil spelen is er een variant die dat mogelijk maakt.

De Zeven Wonderen

Elke beschaving wordt gerepresenteerd door een van de zeven wereldwonderen van de Klassieke Oudheid: De Kolossus van Rodos, de Pharos van Alexandrië, de Tempel van Artemis in Efeze, de Hangende Tuinen van Babylon, het Standbeeld van Zeus in Olympia, het Mausoleum van Halicarnassus en de Piramides van Gizeh. Elk wereldwonder heeft een eigen wonderbord met unieke kenmerken. Aan het begin van het spel krijgt elke speler willekeurig een van de beschikbare wonderkaarten, en drie muntstukken. Dan kan het spel beginnen.

Verloop van het spel

Een spelletje 7 Wonders wordt gespeeld over 3 tijdperken. Elk tijdperk heeft een eigen kaartstapel (overzichtelijk aangeduid door I, II of III aan de achterzijde). De kaartstapel wordt verdeeld onder alle spelers, waarna elke speler een set van 7 kaarten in de hand heeft. Elk tijdperk wordt op dezelfde manier gespeeld. De spelers kiezen tegelijk één kaart uit de hand om te spelen, en geven de overige kaarten door aan de volgende speler. Alle spelers doen zo hun beurt tegelijk, waaraan het spel zijn snelheid heeft te danken. Door dit mechanisme krijgen alle spelers ook een ruime waaier aan keuzemogelijkheden in de hand om hun beschaving uit te bouwen.

De kaarten

Alle kaarten stellen mogelijke gebouwen voor. Er zijn 7 verschillende types gebouwen, elk te herkennen aan hun specifieke kleur:

• Ruwe grondstoffen (bruine kaarten): deze gebouwen produceren één of meerdere grondstoffen: Klei, Erts, Steen of Hout.
  • Gemanufactuurde goederen (grijze kaarten) : deze gebouwen produceren één of meerdere manufacturen: Glas, Weefgetouw of Papyrus
  • Civiele gebouwen (blauwe kaarten): deze gebouwen leveren je overwinningspunten op
    Wetenschappelijke gebouwen (groene kaarten): deze gebouwen leveren je op het einde van het spel punten op, afhankelijk van hoeveel van welk type wetenschapsveld de speler gebouwd heeft.
  • Commerciële gebouwen (gele kaarten): deze gebouwen leveren je economische voordelen op (muntstukken, voordeliger handel drijven, extra grondstoffen verkrijgen, of overwinningspunten verdienen)
  • Militaire gebouwen (rode kaarten): deze gebouwen vergroten je militaire kracht.
  • Gilden (paarse kaarten): deze gebouwen zijn enkel beschikbaar in era III, en geven de speler extra overwinningspunten, afhankelijk van de voorwaarden op de kaart.

Een kaart spelen

Iedere speler kiest een kaart die hij of zij wil spelen, zonder deze te tonen aan de medespelers. De overige kaarten worden doorgegeven naar de volgende speler. Als iedereen een keuze heeft gemaakt kunnen zij een actie uitvoeren:

1. Het gebouw bouwen
  2. De kaart onder een wonderfase steken
  3. De kaart weggooien in ruil voor 3 muntstukken

Een gebouw bouwen

Wanneer de speler een gebouw wil bouwen, moet hij/zij de kost daarvan kunnen betalen. De kost van een gebouw staat linksboven weergegeven op elke kaart. Er zijn gebouwen die je zonder kost kan bouwen, gebouwen die je met munten kan kopen of gebouwen die een grondstofkost hebben.
Om gebouwen met een grondstofkost te bouwen, moet de speler de nodige grondstoffen zelf kunnen produceren EN/OF aankopen van de twee naburige steden. De grondstofproductie is een minder intuïtief onderdeel van het spel. Wanneer je gebouwen hebt waar je grondstoffen mee kan produceren krijg ge namelijk geen grondstoffiches in voorraad zoals in de meeste spellen. Je moet dus keer per keer kijken of de gebouwen die je in je stad hebt gebouwd voldoende kunnen produceren op dat moment om de kaart te bouwen. Als je de grondstof zelf niet kunt produceren kan je beroep doen op de grondstoffenproductie van je linker- of rechterbuur. Je mag een van zijn grondstoffen gebruiken in ruil voor twee muntstukken. Let op, dit mag enkel bij je linker- of rechterbuur, niet bij de andere spelers!

Op sommige gebouwen staat er naast de normaal grondstofkost de naam van een gebouw uit een vorig tijdperk. Als de speler dat vernoemde gebouw in dat vorig tijdperk gebouwd heeft, mag de speler het gebouw gratis bouwen, zonder de bouwkosten te betalen. Onderaan op het initiële gebouw wordt ook al verwezen naar de mogelijke gratis kaart, met de eigenschappen er kort op beschreven. Hierdoor kunnen er verschillende ketens gevormd worden. Dit is een van de elementen waardoor het spel strategisch interessant is, en doet je automatisch verder vooruit denken.
Een gebouwde kaart leg je open op tafel, zodat alle andere spelers alles kunnen zien in je stad.

Een fase van het wonder bouwen

Elk wonderbord heeft specifieke eigenschappen. Zo heeft elk bord al een basisgrondstof ter beschikking, om je spel en een mogelijke richting die je wil uitgaan al wat vorm te geven. Onderaan het wonderbord zijn nog unieke eigenschappen die je pas kan verwerven als je hier een kaart voor gebruikt en een nodige grondstof of muntenkost betaalt. Je moet in dat geval een kaart uit je hand hiervoor spelen, in plaats van de bouwen of te verkopen voor muntstukken. Deze kaart leg je gedekt onder de behaalde ontwikkeling. Deze ontwikkelingen leveren je punten op aan het einde van het spel, een onmiddellijk voordeel of een effect dat je helpt tijdens het verdere spelverloop.

Einde van een tijdperk

De kaarten worden doorgegeven nadat elke speler een kaart heeft gekozen. Zo worden de kaarten geleidelijk aan uitgeput. Wanneer de speler twee kaarten in de hand houdt wordt één van deze karten uitgekozen om een actie mee uit te voeren, en wordt de laatste kaart niet doorgegeven, maar afgedekt op de aflegstapel gelegd. Dan is het tijdperk gedaan.
Aan het einde van het tijdperk wordt overgegaan naar een militaire krachtmeting. Alle militaire kaarten die gebouwd werden in de voorgaande tijdperken leveren je krachtpunten op. Elke speler vergelijkt zijn totaal aantal krachtpunten met de linker- en rechterbuur. Hier zijn dus twee krachtmetingen per speler. Voor elke gewonnen krachtmeting krijgt de speler een overwinningsfiche. Voor elke verloren krachtmeting een militair minpunt. Is de hoeveelheid militaire krachtpunten gelijk, dan krijgt geen van beide spelers een fiche.
Nadien worden de kaarten van de volgende era uitgedeeld, en begint een nieuwe ronde.

EINDE VAN HET SPEL EN PUNTENTELLING

Na het einde van de derde era eindigt het spel, en worden de punten berekend. Hiervoor zit er een overzichtelijk puntenboekje mee in de doos. Voor de verschillende type/kleuren gebouwen worden een voor een alle overwinningspunten overlopen, om tot een totaal per speler te komen. Hierbij komt nog één punt bij per drie overgebleven munten in de poule van elke speler. De speler met de hoogste score op het einde van het spel wint. Alles staat zichtbaar op de kaartjes, dus je kan tijdens het verloop van het spel je eigen vooruitgang wat in het oog houden of vergelijken met je tegenspelers.

VORMGEVING

Alle elementen in het spel zijn goed verzorgd. De tekeningen op alle kaarten zijn mooi gemaakt, elk op maat van de desbetreffende kaart. De eigenschappen van de kaartjes zijn zeer overzichtelijk weergegeven, en voelen heel intuïtief aan. Er zit een apart overzicht in de doos, die alle symbolen verduidelijkt, en is daardoor heel snel raadpleegbaar. Achterin het regelboekje is nog een apart overzicht van alle beschikbare kaarten, en die daarbij ook de mogelijke kettingbouw aanduidt. (Dit deel doet daardoor automatisch heel erg aan Age of Empires denken, wat ook een extra fun factor toevoegt). Los van het mooie en overzichtelijke ontwerp zijn de kaarten en wonders zo uitgebouwd dat andere kaarten er vlot in overvloeien wanneer ze op tafel gelegd worden. Hierdoor wordt de speltafel geen slordige boel, en blijft ieders deel heel overzichtelijk.
Bij aanvang van het spel moet het spel kort op maat gemaakt worden van de hoeveelheid spelers er speelt. Onderaan de kaart staat een cijfer dat de hoeveelheid spelers weergeeft. Het spelbord wordt voor de rest eigenlijk uitgelegd door de spelers tijdens het spelverloop. Deze twee eigenschappen maken het spel zeer snel klaargezet.

UITBREIDINGEN

• Leaders
  • Cities