Architects of the West Kingdom Review

Middengewicht arena Prijswinnaar Arena
7.8

8.2

De west Kingdom-reeks neemt je mee naar de west Europese middeleeuwen.  De tijd van de grote bouwheren, koene ridders en inhalige landheren. Deze titel focust op die grote bouwheren.  Je zal bouwwerken oprichten en ambachtslieden in dienst nemen. Een kathedraal werk je samen én tegen elkaar af. Er is er slechts 1 die ze kan opleveren.  Hij verdient de koninklijke gunst en overwinningspunten.

Architects is een “worker placer”. Deze term verwijst naar een veel gebruikte speltechniek. Je hebt een beperkt aantal workers, dienaren genoemd, die je moet toewijzen aan specifieke locaties op een spelbord. Elke locatie laat je één of meerdere acties uitvoeren. Op jouw tocht door het spel, zal je zo efficiënt mogelijk met je dienaren moeten leren omgaan.

60 tot 80 minuten zou je nodig hebben om een spelletje af te werken. Een deadline die niet elke spelgroep meteen haalt. Ook de aangegeven, gemiddelde moeilijkheidsgraad is te licht ingeschat.  Geen spel om met beginnende architecten te spelen!

architects of the west kingdom kings and queens- Boxing meeples - board game reviewles - board game r

De gameplay van worker placers uitleggen is niet dankbaar. Het concept is vrij droog. Elke locatie heeft zijn eigen mogelijkheden. Elke mogelijkheid opent er nieuwe op andere locaties .

Het begint met het opstellen van het spel. Elke speler krijgt zijn persoonlijk spelbord, 20 dienaren en 2 markers in zijn gekozen kleur. De ene marker wordt op plaats 7 op het deugdelijkheidsspoor geplaatst, de andere op de locatie met de kathedraal. Uit de stapel bouwplannen krijg je 4 kaarten, waarvan je er 3 houdt. Voor de overige kaarten is er een plaatsje voorzien op het spelbord. Naast de locatie met de kathedraal, leg je een aantal beloningskaarten, 2 per speler + 1. In het belastingkantoor leg je 4 startmunten. Tenslotte de ambachtslieden. Op het bord is er plaats voorzien voor 8 van hen, in 2 rijen van 4. Ze vormen een soort marktplaats, waar je hulp kan inhuren. De overschot van deze kaartjes leg je op hun voorziene plaats. Voor iedereen beschikbaar, komen ook alle grondstoftokens en de schuldkaartjes naast het bord.

architects of the west kingdom spelbord - Boxing meeples - board game reviewSpelbord

In een poging om het overzichtelijk te houden, gebruiken we uitsnijdingen van het spelbord. Elke locatie krijgt zo zijn uitleg op een visuele manier, er zijn er 11 verschillende.

De eerste 4 locaties zijn zeer gelijkaardig.  Het zijn de plaatsen waar je je grondstoffen verkrijgt. In de steengroeve krijg je 1 erts per dienaar dat je er hebt, idem dito in het bos. Hier verkrijg je 1 hout-token per dienaar.  De 2 andere grondstoflocaties werken anders. In zowel de mijnen als bij de zilversmid krijg je net 1 token + 1 token per dienaar die je reeds hebt staan op die locatie. Aan al deze locaties kan je zo veel dienaren toewijzen als je wenst of gegund worden. Je beloning neemt hierdoor elke activatie toe, tot een tegenspeler het welletjes vindt geworden en al je dienaren gevangen neemt.

In ruil voor het verlies van 2 plaatsen op het deugdelijkheidsspoor op het spelbord, kan je het belastingskantoor overvallen. Je steelt de reeds geïnde belastingen, netjes betaald door brave burgers. Wanneer deze locatie geen zilvermunten herbergt, mag je er ook geen dienaar plaatsen. Dat zou je trouwens ook geen stap vooruit brengen en zowat het slechtste schurkenplan ooit zijn. Muntsymbolen die in het rood staan afgebeeld op het bord betekenen dat het belastingen zijn en dus betaald moeten worden. Alle belastingen die tijdens het spel worden gevorderd, leg je in het kader op het spelbord.

Onderaan links ligt de zwarte markt.  Aangezien dit geen deugdelijke plaats is, verlies je er eer door zijn acties te nemen. Je kan er goedkoop aan luxueuze grondstoffen geraken, bouwplannen of ambachtslieden. Eens het maximale aantal van  3 dienaren geplaatst is op deze locatie, komt ze tot leven. De markt krijgt nieuwe goederen en de drie geplaatste dienaren gaan naar de kerkers.

De gildehal is een belangrijke locatie.  Het is een bron van vele punten. Je bouwplannen uitvoeren of je vordering aan de gemeenschappelijke kathedraal, het werk start hier. Wil je 1 van beide uitvoeren, dan moet je er een dienaar leggen. Deze locatie toont gewoon 24 liggende dienaren in 4 gelijke rijen. Elke lijn toont hoeveel je er moet neerleggen bij elk voorzien spelersaantal. Eens de laatste dienaar in de laatste rij gelegd wordt, stopt het spel. Op 2 momenten, zoals aangeduid, gaat de zwarte markt ook nog eens extra af. De dienaren die je hier plaats, blijven liggen gedurende het hele spel.

De kathedraal is een gemeenschappelijke locatie, die je toch tegen elkaar speelt. Om een niveau bij te bouwen, betaal je de kost zoals getoont op het spelbord. Hoe dan ook kost het je 1 bouwplan én bijkomend nog luxueuze grondstoffen. Je hebt nu recht op overwinningspunten en een beloningskaart. De plaatsen voor bouwheren nemen af, er kan er maar 1 de hoogste verdieping bereiken.

Nog 3 locaties en we zijn rond. Even volhouden! Als je een dienaar toewijst aan de werkplaats, geef je hem 2 opties. Je kan nieuwe bouwplannen kopen of ambachtslieden inhuren. Gebouwen kunnen enkel opgericht worden door werklieden met de juiste kwalificaties. Je koopt ze uit de 2 open rijen rechts van de workshoplocatie. Bouwplannen neem je van de blinde stapel links van de werkplaats. Steeds 1 per dienaar en ééntje extra per 2 dienaren.

Ook het koninklijke opslaghuis heeft meerdere mogelijkheden. Je kan er betalen om te delen in de luxueuze, koninklijke grondstoffen of om deugdelijkheid af te kopen. Per werker dat je er hebt staan, mag je 1 van de koninklijke acties uitvoeren. Je mag meerdere keren dezelfde actie uitvoeren als je dat wilt. Het marmer dat je er kan bekomen, heb je nodig om de kathedraal af te werken. Enkele werklieden uit de workshop laten bovendien nog extra acties toe op deze locatie.

Er zijn ook 2 met elkaar verweven locaties. Het stadsplein en de gevangenis. Op het stadsplein kan je duistere figuren inhuren. Zij nemen de dienaren gevangen. Meer bepaald, al de dienaren van 1 speler op 1 locatie, ook die van jezelf indien gewenst. Bijbetalen doe je om extra groepen te laten vangen. Je plaatst ze voorlopig op je persoonlijke spelersbord.In een volgende fase kan je er zilverstukken mee verdienen in de gevangenis. Deze locatie is de plaats om terug aan dienaren te geraken. Je zorgt er best voor dat je niet zonder valt en ze tijdig terugneemt. Het is de plaats waar de interactie tussen spelers gebeurt.

Tenslotte de gevangenis. Hier zijn meerdere acties mogelijk. Je kan er de gevangen genomen dienaren naartoe brengen. Ze zijn 1 zilverstuk per dienaar waard. Betalen doe je er om je eigen gevangen genomen dienaren te bevrijden. Het is ook mogelijk om er je schuldbrief af te betalen. Elke keer dat de zwarte markt geactiveerd wordt, heeft dit ook invloed op de gevangenis. Elke speler met 3 gevangen dienaren verliest meteen een plaats op het deugdelijkheidsspoor. De speler met de meeste dienaren in de gevangenis, krijgt een schuldbrief. Die je dus kan afkopen in de gevangenis.

Tot zover de specifieke locaties. Daar stopt het echter niet. In het spel zitten nog enkele extra mechanismen:

De persoonlijke spelersborden zijn dubbelzijdig. De achterzijde biedt nog meer asymmetrie. Elk personage krijgt nu zijn eigen startvoorwaarden en inkomen.

architects of the west kingdom spelersbord - Boxing meeples - board game review

Op het speelbord staat een deugdelijkheidsspoor afgebeeld. Naargelang je goede of oneervolle acties uitvoert, kan je positie hierop veranderen. Die heeft meerdere effecten. Tijdens de eindtelling is je plaats op dit spoor punten of strafpunten waard. Gedurende het spel zijn er ook onmiddellijke effecten aan gekoppeld. Een lage, oneervolle plaats zorgt er voor dat je niet meer mee aan de kathedraal mag bouwen, maar ook dat je steeds minder belastingen betaalt. Een eervolle plaats blokkeert dan weer je toegang tot de zwarte markt.

Locaties hebben 4 verschillende manieren om ze te activeren. Locaties met een grote kring voor dienaren, kunnen er zoveel bevatten, als je tegenspelers je gunnen. Op locaties met een kleine kring, kan je slechts 1 dienaar plaatsen. De kathedraal heeft zijn eigen marker in ieders speelkleur. Je verplaatst deze marker. De gildehal laat je je dienaar dan weer plat neer leggen op het bord. Hij blijft daar liggen gedurende het hele spel.

Ambachtslieden hebben hun eigen specialisatie. Hun kaartjes kunnen 3 verschillende iconen tonen: bijl, penseel of hamer. Elk op te richten gebouw heeft zijn specifieke ambachtslieden nodig. Enkel indien je de juiste werkmannen bezit, mag je de bouwplannen uitvoeren.

architects of the west kingdom werklieden - Boxing meeples - board game review

Vernieuwingen

Door de grote concurrentie binnen dit genre, is het zaak om je spel fris en vernieuwend te houden. Net daar waar Architects of the West Kingdom uitblinkt. Je begint met een grote voorraad dienaren, wel 20. Zo’n hoeveelheid is al ongewoon voor een worker placer. Verschillende locaties laten toe om er steeds meer dienaren te plaatsen. Je inkomen groeit samen met je aantal dienaren op zo’n locatie. Tot een tegenspeler er genoeg van heeft. Hij kan je dienaren gevangen laten nemen en daarna naar de gevangenis sturen. Er werd ook een spoor van deugdelijkheid (virtuetrack) geïntroduceerd. Tijdens het spel voer je deugdzame of oneervolle acties uit. Deze laten je respectievelijk stijgen of dalen op dit spoor. De eindtelling houdt rekening met je positie op het spoor. Veel innovatie in 1 spelletje!

Bouwstenen

De spelonderdelen zijn van uitstekende kwaliteit. Enkel de dunne, persoonlijke spelersborden vallen ietwat uit de toon. Er zijn mooie grondstofblokjes voorzien.

Opvallend is de beperkte voetafdruk. Het spel zit goed uitgedacht in een verkleinde doos. Een voorbeeld van efficiëntie. Een keuze die mede lijkt ingegeven te zijn door de ligging van het bedrijf: Nieuw Zeeland.

Grootmeester illustrator

architects of the west kingdom speldoos schuin - Boxing meeples - board game review - reviewHet artwork werd onder handen genomen door Mihaljo Dimitrievski. Hij leverde een kleurrijk spel af. Het spelbord is een mooi, middeleeuws stilleven. De werking van elke locatie staat netjes uitgebeeld op het speelbord. De speelkaarten zijn mooi geïllustreerd. De speldoos trekt alle aandacht naar zich toe. Door de ietwat afwijkende tekening en het gebruik van meer cartooneske figuren. Elke doos in de reeks krijgt een gelijkaardig ontwerp. Je ziet zo dat ze samen horen.

Trending threes

Trilogieën, het lijkt wel een trend. Zo heb je de century-reeks van planB, de North Sea-reeks van garphill games, de strategische reeks rond rising sun van CMON, de Midgard-reeks van grey fox games en dus ook deze reeks: West Kingdom. Dit is de eerste titel in de reeks. Bouwheren zijn Shem Phillips en Sam Macdonald, tegenvoeters uit Nieuw Zeeland. Na de North Sea-reeks, is Shem gewoon blijven doorwerken. Resultaat: deze nieuwe reeks. Architects ,-paladins -en viscounts of the West Kingdom.  Viscounts moet nog verschijnen. Deze titel werd aangekondigd voor 2020.

architects of the west kingdom gebouwen kaarten - Boxing meeples - board game review

Mening

Een prachtig uitgewerkt thema en een overschot aan innovaties. Meteen herkenbaar aan het artwork. Niet voor niets een kassasucces, de game-o-theek van Shem Phillips. Hij slaagt erin om dit genre fris te houden. Zijn spellen brengen steeds een nieuwe invalshoek. Veel worker placers bieden maar weinig spelersinteractie. Architects of the west kingdom lost dit enigszins op door het mechanisme van de gevangenneming van dienaren.

Het is wel veel om in het oog te houden. De volledige uitleg is een beetje overweldigend, zeker voor nieuwe spelers. Je kan de variabele spelersborden nog even achterwege laten. Het spel heeft, ook zonder, al veel te bieden.

Architects of the West Kingdom mist een scorespoor. Je kan tijdens het spel niet inschatten wie er aan de leiding staat. Je weet niet welke tegenspelers er goed voor staan en wie er dus wat hinder kan gebruiken. De eindtelling komt als een verrassing.

Architects of the west kingdom metal coins - Boxing meeples - board game review

• innoverend
  • redelijke speeltijd