Black angel Review

Zwaargewicht arena
7.5

8.2

Black angel werpt een donkere blik in de toekomst. De Aarde is uitgemolken door de mensheid en niet langer in staat om hen te onderhouden. De laatste hoop is gevestigd op een enorm ruimte fregat, de Black Angel. Enkele uitverkorenen mogen mee op de duizendjarige, intergalactische reis naar een nieuwe wereld. De gelukkigen, die de aardse ondergang konden ontvluchten, worden in een diepe slaap gebracht. Het ruimteschip wordt ondertussen bestuurd door artificiële intelligentie. Zelfs deze laatste beslissing verdeelde de gedoemde Aardlingen. Geen enkele natie durfde zijn laatste uitverkorenen in handen te geven van de AI van een ander land. Als compromis wordt de ruimte-ark bestuurd door meerdere AI’s. Die werken samen om het schip op zijn eindbestemming te krijgen. Jij bent 1 van die superslimme computers. Godspeed!

Universal laws

Black Angel maakt gebruik van enkele interessante spelmechanismen:

Zo zijn er de dobbelstenen, meestal te willekeurig  voor een strategische speler. Dit spel gebruikt ze anders. Alle spelers kunnen de dobbel worpen van elkaar gebruiken, zolang ze die kunnen betalen. Je eigen dobbelstenen zijn gratis. Hun kleur bepaalt welke acties mogelijk zijn: reparaties aan het ruimteschip, aanvallen van aliens afslagen, opwaarderingen of zelfs aparte mini-missies met je eigen robot! Hun ogen bepalen dan weer het aantal acties. Het gemeenschappelijke gebruik van de teerlingen, zorgt ervoor dat spelers gelijktijdig bezig zijn. Het voorkomt dode momenten. Het zorgt ook voor interactie.

De beweging van de Black Angel is ook interessant. Eigenlijk schuift het bord onder het schip. Dat spelbord bestaat uit losse rijen tegels die de ruimte omheen de Black Angel voorstellen. Elke bewegingsfase wordt de onderste ruimte-tegel weggehaald, omgedraaid en bovenaan bijgelegd. Daarna wordt het schip 1 tegel naar voren verplaatst. Robots en speelkaarten, die eventueel op die wegvallende tegels gelegd werden tijdens het spel, vallen nu in de Oneindige Leegte. Robots gaan terug naar je voorraad en voor sommige kaarten krijg je punten of grondstoffen.

Om het spel te verduidelijken, koos men voor 3, terugkerende kleuren: geel, groen en blauw (of is het grijs?). Die leiden je in de goede richting. De verschillende acties op het mainframe hebben dezelfde tinten. Je activeert ze met dobbelstenen in dezelfde kleur. Je krijgt een kaartje nadat je ze hebt uitgevoerd, weer in die kleur. Op het ruimte-bord kan je missies naar 3 andere alienrassen ondernemen, niet toevallig weer 3 natuurlijk. Technologie-tegels kan je in 4 kleuren kopen, zwart komt er nu bij. Dit zijn speciale tegels, enkel geldig tijdens de eindtelling.

Je missie wordt niet enkel bemoeilijkt door tegenwerking van de rivaliserende AI’s. Ook de Ravagers proberen roet in het eten te gooien. Zij nestelen zich op het mainframe en proberen het over te nemen. Als je niet tijdig een actie gebruikt om ze te verwijderen, zullen ze de overlevingstocht vroegtijdig beëindigen en wint er niemand.

How to save humanity

Black Angel maakt gebruik van sequenties. Om beurten kies je 1 van 2 sequenties om te spelen, sequentie A Of B. Gelukkig krijgt iedereen een eigen kaartje met hulp. Hierop staat wat je elke fase kan doen.

Black angel sequenties - Boxing meeples - board game review

• Sequentie A wordt het meest gebruikt. Je activeert een rij op je persoonlijk spelersbord met een gekleurde handkaart of je gebruikt een teerling om een actie uit te voeren. Hierdoor verdien je een kaart in dezelfde kleur als die actie. In deze fase kan je dobbelstenen van tegenstrevers kopen of betalen om je teerling naar een hogere waarde te draaien.
  • Sequentie B gebruik je eigenlijk vooral als je zonder dobbelstenen zit en er geen meer kan overkopen van je tegenstrevers. Je rolt je dobbelstenen opnieuw, vernieuwd je spelersbord en plaatst de Black Angel vooruit. Tijdens deze fase kan je een dobbelsteen reserveren voor persoonlijk gebruik.

singularity of boards

Black Angel wordt gespeeld op 3 verschillende spelborden. Er zijn het mainframe-bord, het ruimte-bord en het individuele spelersbord. Zoals je van een modern spel kan verwachten, beïnvloeden die elkaar. Elke actie lokt een reactie uit. Veel van je daden, zullen ook kansen geven aan je tegenstrevers. Aan jou om te bepalen dewelke je hen gunt en welke zeker niet. Hieronder vind je de werking van de verschillende spelborden en reeds een glimp op hun interactie:

Mainframe-bord

Het mainframe-bord is de werkplaats voor je robots. Zij houden zich daar bezig met de besturing en het onderhoud van het moederschip. Het is op dit bord dat er plaats is voorzien voor je geworpen dobbelstenen. Hoeveel je er mag werpen, hangt af van hoeveel robots er voor je aan het werk zijn. Je selecteert hier ook de actie die je wilt uitvoeren. Er zijn 2 acties per kleur mogelijk. Elke kleur geeft je de optie om op het ruimte-bord te bewegen met je robots of er missiekaarten te leggen én 1 andere actie. Die extra acties zijn:

• Voor geel is dit het aankopen van technologie-tegels om op je persoonlijke spelersbord te plaatsen.
  • Blauw laat je schade aan de Black Angel herstellen. De schadeblokjes die je verwijdert, kan je naar je voorraad brengen. Je kan ermee betalen om je dobbelstenen op te waarderen. Je kan ze ook gebruiken om onmiddellijk 1 technologie-tegel per blokje, op je spelersbord te activeren.
  • Tenslotte kan je met groen enkele van die vervelende Ravager kaarten verwijderen. Speciaal is dat die Ravager kaarten naar je hand komen. Het zijn die kaarten die een hele rij kunnen activeren op je persoonlijke spelersbord, ongeacht de kleur.

In het midden van dit bord heb je de “break room”, hier staan je beschikbare robots. Door technologie kan je ze toewijzen aan een van de drie actiekleuren. Je mag zoveel dobbelstenen van die kleur werpen, als er robots aan zijn toegewezen. Rondom is er voor elke speler een “safe room”. Hier plaats je een dobbelbelsteen die je persé zelf wilt gebruiken. Je betaalt hiervoor grondstoffen.

Op dit bord ligt ook een rij technologie-tegels die je op je eigen spelersbord nodig hebt. Zwarte tegels worden meteen aangevuld. De andere slechts wanneer er een missiekaart wordt gespeeld. Die vermeldt met welke kleur technologie-tegel de rij onderaan wordt aangevuld. Verder doorgeschoven tegels kosten minder.

Persoonlijk spelersbord

Op je persoonlijke spelersbord is er ruimte voorzien voor 9 van die technologie-tegels. Je begint met drie starttegels. Je kan er extra kopen op het mainframe-bord. Ze laten je extra grondstoffen innen of robots en hun eigen ruimtescheepjes inhuren.

De 9 technologie-tegels leg je in rijen van drie. Zowel horizontaal als verticaal kan je zo’n rij activeren. Je gebruikt hiervoor een gekleurd kaartje, dat je verkreeg na het uitvoeren van een actie. Elke technologie-tegel in die rij, met dezelfde kleur, activeer je zo. Als je rode Ravager kaarten bezit, kan je daarmee een hele rij activeren, ongeacht hun kleuren.

Tenslotte heb je nog een gebied waar je overwinningspunten kan scoren. Hiervoor gebruik je de zwarte technologie-tegels van op het mainframe-bord. Als je ze op je bord legt, dien je dat  vanuit de linkerhoek onderaan te doen. Heel die rij komt dan in beweging en indien de rij reeds vol lag, duw je de laatste tegel van het bord. Als je zo’n zwarte tegel van het bord kan duwen, krijgt hij een nieuwe plaats op dit bord. Maximaal 3 zulke tegels kan je leggen. Als je op het einde van het spel aan zijn voorwaarden voldoet, kan hij 4 punten waard zijn. Hun waarde kan zelfs nog verhoogd worden. Wanneer jouw missie-kaarten van het ruimte-bord vallen, mag je ze  onder 1 van die zwarte tegels bewaren. Dit geeft je 2 extra punten per weggestopte kaart.

Ruimte-bord

De voortgang van de Black Angel houd je bij op het ruimte-bord. Het bestaat uit stroken met de bekende zeshoekige tegels. Hierop zet je een mooi, miniatuur ruimteschip. Op meerdere ruimtetegels staan de thuisplaneten van 3 goedaardige buitenaardse rassen. Je kan er met je robots naartoe vliegen en missies uitvoeren. Hiervoor dien je ze in hun eigen mini-ruimteschip vast te klikken. Elk van de 3 acties op het mainframe-bord, voorziet in het uitsturen van zo’n missie. Indien je dobbelsteen genoeg waarde heeft om zo’n buitenaardse tegel te bereiken, kan je er een handkaart met dezelfde kleur op leggen.  Vanaf dan zijn dit missiekaarten. Ze geven je punten en grondstoffen. Ook je tegenspelers profiteren. Missie-kaarten kunnen namelijk 2 ruimtehavens hebben. Opponenten kunnen daar ook aanleggen en, met de juiste kleur dobbelsteen, die actie ook uitvoeren. Sommige kaarten scoren direct, andere pas wanneer ze af het bord vallen. De eigenaar houdt de gevallen kaarten bij onder de zwarte technologie-tegels, onder zijn persoonlijk spelersbord . Hun waarde kan tellen bij de eindtelling.

Er staan ook ruimteschepen van de kwaadaardige Ravagers op. Als je een missiekaart op het ruimte-bord legt, tel je het aantal van hun ruimteschepen op de omliggende tegels. Voor elk vijandig schip, moet je een rode Ravager kaart nemen. Je legt die kaarten op het mainframe-bord, op de locatie (kleur) die het kaartje vermeldt. Ravagers proberen zo je mainframe over te nemen. Ze maken die locatie duurder en brengen schade toe.

Op het ruimte-bord reist een eindspel-token mee. Wanneer die eraf valt, komt je bestemming in zicht. Het spel eindigt wanneer de Black Angel zijn planeet van bestemming bereikt of wanneer alle Ravagers in het spel zitten. De actieve ronde wordt afgemaakt en er volgt nog 1 bonusronde voor ieder.

Black Angel’s blueprints

De spelonderdelen van Black Angel zijn van bovengemiddelde kwaliteit. Je koopt een stevige doos, met een praktische indeling in kartonnen vakken. Ze bevat meer dan voldoende gripzakjes voor alle componenten. Ook de spelborden zijn stevig genoeg en vlak.

Black angel ruimteschip - BoxingBlack Angel gebruikt ook enkele plastic 3D-onderdelen. Het meest in het oog springend zijn de robots in de vier spelerskleuren. Tijdens hun missies in de ruimte, plaats je ze in hun eigen, kleine ruimteschip. Schattig! De Black Angel heeft zijn eigen miniatuur. Die is groter dan alle andere figuurtjes in de doos. Ze staat steeds in het midden van haar ruimte-bord, bovenop een doorzichtige standaard. Haar positie laat je ongeveer zien hoe ver het nog is tot de reddende planeet. Zo geeft ze een idee over de duurtijd van het spel.

Meerdere spelers vinden de gebruikte kleuren te flashy. Het spel valt hiermee zeker op. Het trekt je oog naar zich toe. Dezelfde kleurenschema’s worden consequent gebruikt in andere spelonderdelen.

Pearl games is 1 van de Belgische kroonjuwelen uit de spelwereld. Hofleverancier van Troyes en Solenia. Voor deze titel kwamen die teams terug samen. Fervente spelers zullen dan ook zeker elementen uit die voorgangers terugvinden in Black Angel. Het integreert die én tilt ze naar een  hoger niveau. Netflix enthousiastelingen kunnen in de sfeer komen door 2001: a space odyssey en de serie Lost in space, al eens te bekijken

Black Angel is geen instapspel! Het werpt een continue stroom aan keuzes voor je voeten. Keuzes die je spel serieus beïnvloeden. Ze kunnen jouw of je tegenstanders op een heel ander pad terecht laten komen. Een echte hersenbreker!

De acties op de 3 verschillende spelborden, beïnvloeden elkaar. Nieuwe of onervaren spelers kunnen hierdoor overweldigd  worden. Je kan vooraf niet alles tot in de puntjes uitleggen. Tijdens het spel zal je nog bekender moeten worden met sommige specifieke regels. De gebruikte beeldtaal is gelukkig helder en werkt als geheugensteuntje.

Het thema van Black Angel is fantastisch! De aardse elite, die de opgebruikte Aarde kan ontvluchten in een ruimte-ark. De tocht naar een nieuwe toekomst voor de mensheid. De AI’s die de duizendjarige reis voor hun rekening nemen,… Hedendaagse onderwerpen die gesprekken triggeren rond de tafel.

Spelersinteractie is vooral onrechtstreeks. Je kan elkaar niet bevechten. De interactie ligt hem in het saboteren van de plannen van anderen. Net die instructietegel nemen of missie uitvoeren, die je tegenstrever broodnodig had voor zijn tactiek. Een dobbelsteen pikken van je opponent, betalen om een missie van een andere speler ook uit te voeren,… De lijst met mogelijke spelersinteracties is veel langer dan dit. Een spel dat je even zoet gaat houden dus!

Echte herspeelbaarheid is eerder beperkt. Er is geen modulair spelbord, noch asymmetrische AI-startwaardes. Veel acties, de startposities en de technologieën zijn elk spel ongeveer dezelfde. De stapel waaruit ze komen, wordt natuurlijk wel steeds geschud, maar is niet echt gevarieerd. De echte herspeelbaarheid zit hem in de strakke uitwerking. Het zijn de beslissingen op het scherp van de snee die ervoor zorgen dat je steeds opnieuw wilt spelen. Groot succes zal misschien wel uitbreidingen met zich meebrengen.

Black Angel is een vrij uniek spel. Het bewandelt grotendeels de verlaten paden. Qua thema en looks, zit er waarschijnlijk nog niets vergelijkbaars in je collectie!

• uniek thema
  • miniaturen