Brass: Birmingham Review

Prijswinnaar Arena Zwaargewicht arena
8.5

8.5

Brass Birmingham neemt je mee naar de industriële revolutie in de Midlands van Engeland. We spreken over de periode 1770 tot 1870. Een tijd van steenkool, ijzer en katoen. Gedurende 2 rondes moet jij proberen om de rijkste industrieel aan tafel te worden. Eerst komt de “kanaalperiode” waarin alle goederen nog per boot naar de opkomende fabrieken worden vervoerd. In de 2de periode gebeurt dit al over de ijzeren weg. Je moet je imperium zo uitbouwen zodat jij de meest efficiënte routes bezit om je fabrieken langs te bouwen en je goederen te verhandelen.

Brass Birmingham is sowieso een of andere medaille waard in koper, brons, zilver of goud. Tijdens dit schrijven bezet het spel de vijfde plaats op boardgamegeek.com! In dezelfde reeks stuit je ook op Brass en Brass Lancashire. Brass is de oorspronkelijke titel uit 2007 en wordt beschouwd als een meesterwerk. 11 jaar later was het aan modernisering toe. Brass Lancashire én Brass Birmingham verschenen alzo op het toneel.

Brass Birmingham spelersbord - Boxing meeples - board game review

Brass Birmingham is een zwaar strategisch spel, met de nadruk op economie. Het behoort tot de grote familie van eurogames. Wauw! Wat is dat allemaal? Eurogames? Blijf kalm, we leggen het je even uit.

Er bestaan 2 grote bordspelfamilies: american games en eurogames. Hun benaming verklapt al waar ze hun grootste aanhang hebben. Americana gebruikt veel 3D-miniatures. Ze bieden veel rechtstreekse interactie en hebben een hogere geluksfactor. Vrij typisch is dat spelers geëlimineerd kunnen worden, voor het einde. Enkele toptitels zijn: Axis and Allies, Cosmic Encounter en Twilight Imperium

Eurogames richten zich veel meer op de hersenen. Ze hebben een diepgaande strategie en zo weinig mogelijk geluksfactoren. Meestal gebruiken ze veel blokjes en tegeltjes. Overwinningspunten bepalen de winnaar. Veel fans zijn volwassenen. Bekende voorbeelden zijn: Catan, Puerto Rico en Carcassonne.

Brass Birmingham tokens - Boxing meeples - board game review

Brass Birmingham is dus ook een economisch, strategisch bordspel. Goed doordachte zetten en planning worden beloond. Elke speler probeert met zijn eigen strategie te winnen maar moet zich ook kunnen aanpassen aan die van zijn tegenspelers. De economie zit hem dan weer in de scherp afgestelde kostprijs van de acties. Je moet hier harde berekende keuzes maken. Welke aankoop biedt de meeste overwinningspunten per kostprijs?

De bouwstenen van de industriële revolutie

Brass Birmingham stelt niet teleur. Het moge duidelijk zijn dat de spelonderdelen niet gemaakt zijn tijdens de industriële revolutie en ze getuigen van prima hedendaagse kwaliteit. De deluxe versie doet hier trouwens nog een schepje bovenop.

Brass Birmingham spelborden - Boxing meeples - board game review

Het gemeenschappelijke spelbord en de persoonlijke spelersborden zijn dubbelzijdig. De ene kant stelt de nacht voor en de andere de dag. Hun werking is identiek. Beide zijdes zijn overvloedig getooid en geïllustreerd. Het hele spel werd ondergedompeld in dezelfde, donkere sfeer van de vroege industriële revolutie. Alle speelkaarten, spelersborden en karakters ademen roet en steenkool.

Kosten noch moeite werden gespaard. Alles is in thema en historisch correct. De personages waarmee je speelt, zijn echte hoofdrolspelers uit die periode. Zo kan je bijvoorbeeld met Sir Henry Bessemer of James Watt spelen. Men deed hiervoor zelfs beroep op een geschiedkundig adviseur, die deze figuren in hun historische context plaatste!

Brass Birmingham karakters - Boxing meeples - board game review

Some peculiarities

De spelervolgorde is elke ronde variabel. Spelers leggen het geld dat ze die ronde spenderen in de hoek van het spelbord op hun karaktertoken en in rangorde. Zo zie je makkelijk  wie het meest uitgaf die ronde. De voorzichtigste (of gierigste) wordt startspeler. De gedane investeringen bepalen de volgorde, van kleine investeerder naar hoog dus.

De industriële revolutie wordt gesmeerd met bier, steenkool en ijzererts. Elke grondstof heeft zijn eigen regels. Op het gemeenschappelijke spelbord staat een marktplaats voor steenkool en ijzererts. Indien er in de mijnen op het spelbord geen ertsen meer beschikbaar of bereikbaar zijn, kan je deze hier nog kopen. Omgekeerd wordt de markt eerst aangevuld door de mijnen die je net op het bord hebt gebouwd. De waarde van het erts neemt steeds toe. Kopen kost je het afgebeelde bedrag, de markt aanvullen levert je datzelfde bedrag op.

– IJZERERTS: Wanneer je een mijn bouwt, vul je eerst de marktplaats op. De resterende ertsen plaats je op de mijntegel. Ijzererts is voor iedere speler beschikbaar. De mijn moet zich niet eens in je netwerk bevinden. Je koopt pas erts op de markt, nadat de mijnen uitgeput zijn. Ijzer van op een mijntegel is gratis en jij kiest uit welke mijn ze komen. Als ze leeg is, draait de tegel om. De eigenaar verdient de beloning.

– STEENKOOL: Steenkool verkrijg je ook in eerste instantie uit de mijnen op het gemeenschappelijke spelbord. De steenkoolmijn dient nu wel bereikbaar te zijn. Je delft steenkool uit de dichtstbijzijnde mijn. Zonder ononderbroken link tot aan een steenkoolmijn kan je enkel uit de centrale marktplaats kopen. Hiervoor  moet er een route te volgen zijn tot aan 1 van de handelaren. De werking tussen mijnen en de marktplaats is identiek aan die van de ijzerconcessies. Lege mijnen worden omgedraaid en scoren punten voor de eigenaar ervan.

Brass Birmingham biervaten - Boxing meeples - board game reviewBIER: Brass Birmingham introduceert de grondstof bier. Eindelijk! Om de verkoop van je goederen vlot te laten verlopen moet er bier worden gedronken. Het is een beetje zoals een echte zakenlunch dus. Het is enkel beschikbaar in brouwerijen en bij handelaars. Ditmaal is er geen centrale markt voorzien. Als je een brouwerij bouwt, plaats je er de aangegeven hoeveelheid biervaten op. Je eigen brouwerij levert ook aan jezelf, zelfs als ze niet in je netwerk ligt. Bier van je tegenspelers kan je enkel gebruiken, indien gelinkt aan de locatie waar je het nodig hebt. Eens uitgeput, draait ook de brouwerijtegel om, ten voordele van de eigenaar. Het bier van de handelaars geeft je extra beloningen: punten, inkomen, gratis ontwikkeling of harde cash.

Betalen doe je in Engelse Pond Sterling. Naast het scorespoor, omheen het gemeenschappelijke bord, staat een inkomensspoor. Na de kanaalfase (meer hierover in volgende alinea) verdien of betaal je naargelang je positie op dit spoor. Je start met 17 pond in je portefeuille. Er zijn slechts enkele manieren om geld bij te verdienen:

Brass Birmingham munten - Boxing meeples - board game review

• Je kan een lening afsluiten, 3 posities verliezen op het inkomensspoor én meteen 30 Pond scoren.
  • Een enkele handelaar biedt je geld bij consumptie van zijn bier.
  • De uitbetaling van je inkomen na de kanaalfase.
  • Het verkopen van grondstoffen aan de marktplaats.

Brass Birmingham speel je over 2 periodes. De eerste van die era’s, beslaat het kanaaltijdperk. Die loopt van het jaar 1770 tot 1820. Je zal waterroutes moeten bemachtigen om je goederen bij de handelaars te krijgen. Vanaf 1821 start de spoorwegfase. De waterwegen raken in onbruik en sommige industrieën in verval. De economie versnelt en gaat nu per spoor. Het  gemeenschappelijke spelbord toont de steden van de betrokken streek in Engeland. Elke stad heeft plaats voor enkele industrieën, brouwerijen of mijnen. Op je persoonlijke spelersbord liggen de tegels, die deze uitbeelden. Van elke soort zijn er meerdere tegels. Ze nemen toe in sterkte. Je kan ze kopen om te bouwen in een stad. Je betaalt ze met geld, ijzer, steenkool of een combinatie hiervan. De steden zijn gelinkt door kanalen of sporen. Om je goederen te verkopen, dienen jullie een netwerk uit te bouwen, dat zich uitstrekt tot de handelaars aan de rand van het bord.

Je beheert jouw imperium met kaarten en hersencellen. Er zijn locatie -en industriekaarten. Elke speler start met 8 van die kaarten in de hand. De resterende kaarten komen gedekt op het bord te liggen. Elke beurt gebruik je er 2 om je beide acties te betalen. Zolang er beschikbaar zijn, trek je er na je beurt bij van de gedekte stapel, tot je er weer 8 hebt. Eens dat stapeltje uitgeput is, blijven jullie beurten afwisselen tot niemand nog kaarten bezit. De era eindigt dan. De kaarten gebruik je om de 6 mogelijke acties te betalen. Elke actie kost 1 kaart:

Brass Birmingham kaarten - Boxing meeples - board game review

BOUWEN: Je gebruikt een locatie -of industriekaart. Je legt ze af, om een tegeltje van je persoonlijke spelersbord te kopen met geld en ertsen. Een locatiekaart laat je een tegel bouwen in de stad die op het kaartje staat, ongeacht of deze stad verbonden is met jouw netwerk. Met een industriekaart, leg je de afgebeelde tegel in een stad, die zich reeds in je netwerk van kanalen of spoorwegen bevindt.

NETWERKEN: Deze actie laat je toe om een imperium op te bouwen. Je plaats boten of treinen om je steden te verbinden. Elk transportmiddel heeft zijn eigen era en kostprijs. Een schip kost je 3 pond. Elke actie mag je er maximum 1 bouwen. Treinen kosten meer: 5 Pond en 1 steenkool voor 1 trein of 15 Pond, 2 steenkool en 1 bier om er ineens twee te bouwen.

ONTWIKKELEN: Hiermee verwijder je tegels van op je persoonlijke spelersbord. Ze gaan uit het spel en maken sterkere versies beschikbaar. Met 1 actie kan je tot 2 keer ontwikkelen, zolang er genoeg ijzererts beschikbaar is om daarvoor te betalen. Enkele industrieën kunnen niet ontwikkeld worden.

VERKOPEN: Indien het netwerk zich uitstrekt tot de juiste handelaar en biervoorraad, kan je verkopen. Je verkochte tegel draai je om. Hij scoort meteen punten of ander lekkers én nog eens bij de telling na elke era. Meestal betaal je met bier.

LENEN: Je verliest 3 inkomenslevels om meteen 30 pond te verdienen. Het is de enige serieuze manier om je industrie te financieren.

SCOUTEN: Hiervoor leg je 3 handkaarten af.  Je krijgt 2 speciale (wilde)kaarten in ruil. De ene kaart laat je toe om te bouwen in elke stad op het bord, ongeacht of ze tot je netwerk behoord. De andere laat je de keuze uit alle industrieën, mijnen of brouwerijen. Je bouwt ze wel binnen je netwerk. Je mag geen nieuwe, wilde kaarten scouten, als je er nog in de hand houdt.

Brass Birmingham schepen - Boxing meeples - board game review

Na zowel de kanaalfase als de spoorwegfase volgt een puntentelling. De industrieel met de meeste punten wint het spel. 1 punt verdien je per vervoersmiddel dat je in het spel bracht. Als je een route hebt gemaakt, met daarin verkochte (omgedraaide) tegels, verdien je de punten die op die achterzijde staan afgebeeld.

Na de kanaalfase verdwijnen alle scheepsroutes én de zwakste industrieën, brouwerijen en mijnen uit het spel. Tijdens de volgende era worden nieuwe spoorroutes aangelegd door de deelnemers. Niet elke spoorweg volgt dezelfde route als de kanalen. Waar je tijdens de kanaalera maar 1 tegel per stad mocht bezitten, is deze beperking weg tijdens de spoorwegfase.

Brass Birmingham is essentieel in een eurogamer collectie. Het is een volwassen spel dat fouten gegarandeerd afstraft. Vergissingen vroeg in het spel, zullen je duur te staan komen op het einde.

Je hebt best een strategie op langere termijn, maar moet je ongetwijfeld meermaals aanpassen aan je tegenstrevers. Ideaal gezien, zorgt je aanvankelijke actie ervoor, dat je extra tegeltjes van jezelf kan omdraaien.

Als je op zoek bent naar de opvolger van de klassieke Brass, ben je waarschijnlijk beter af met Brass Lancashire.  Ben je fan van extra diepgang, dan is Brass Birmingham je spel.

In een eerste spel, zal zelfs een doorgewinterde speler, meermaals naar de spelregels moeten teruggrijpen. De specifieke bereikbaarheid van de grondstoffen en de verschillen in gebruik van  locatie -en industriekaarten, zijn redelijk intens. Ook het betalen met de kaarten moet nog een automatisme worden. De tokens voor punten en inkomen zijn makkelijk doorheen te halen.

• bevordert hersenactiviteit
  • topklasse eurogame
  • artwork en afwerkingsniveau