Fuji Koro Review

Follow
8.7

8.6

Mount Fuji in Japan is een actieve stratovulkaan met een duizelingwekkende hoogte van 3776 meter. Haar laatste uitbarsting dateert van 1707. Meer dan 3 eeuwen na die oprisping van kolkende lava bereikte de seismologische naschok pas het hoofdkwartier van spelontwikkelaar Game Brewer te Turnhout. Fuji Koro, het Belgische bordspel, zag het zonlicht doorheen de smeulende regen van as.

Die uitbarsting in het jaar 1707 neemt ons ook mee naar de verhaallijn van dit spel. Diep verborgen in de buik van de vulkaan liggen 3 heilige tempels. De meest toegewijde samoerai worden naar de ontwakende vulkaan gezonden. Zij kregen opdracht van de Shogun om zo veel mogelijk relikwieën uit de 3 Shintotempels te redden en te bewaren voor het nageslacht. Na een barre tocht vinden zij de ingang naar de tempelgrot. De vulkaan gromt en brult, wanden storten in en lava stijgt. Plots begeeft de grond onder de enorme druk van de vulkaan. De samoerai vallen in de tempelgrot. Wie kan de meeste relikwieën en heilige rollen redden voordat de vulkaan uitbarst? Deze queeste stort de Japanse strijders in een traditioneel gevecht om eer. Onderweg komen ze draken en monniken tegen. Hij die kan ontsnappen én de meest waardevolle artefacten naar de Shogun brengt, wint de strijd!

Het team rond Game Brewer verdient haar eigen alinea. Deze Vlaamse publisher timmert hard aan de weg. Geregeld komen zij met nieuwe titels en deluxe versies. Allemaal zijn het kwalitatieve spellen, zowel qua gebruikte componenten als spelmechanismes. Misschien heb je wel al eens gehoord van Gentes, Gugong, Paris of Chimera station? Deze spelontwikkelaar maakt goed gebruik van kickstarter en spelbeurzen.

Nice to know

In de vulkaan verzamel je onder andere grondstoffen. Je hebt er vier verschillende en 1 bijzondere. De 4 basisgrondstoffen zijn: hout, metaal, drakentanden en magie. Hout en metaal kan je vinden in de tempels, op de centrale starttegel of op de grondstoftegels in de vulkaan. Door een draak te verslaan kan je zijn tanden bemachtigen en magische blokjes verdien je door magische kaarten. Eke grondstof heeft zijn eigen waarde. Die gebruik je om aan te vallen of te verdedigen. Hout (1) heeft de laagste waarde, magische blokjes (4) de hoogste. Metaal (2) en drakentanden (3) zitten daartussen.

De bijzondere grondstof is geen erts in die betekenis van het woord. Het zijn de overgebleven monniken in de vulkaan. Ze geven je krachtige mogelijkheden en strategische keuzes. Je kan hen inzetten op je persoonlijke spelersbord om je capaciteiten te verhogen. Ze kunnen je draagvermogen vergroten, meer wapencapaciteit geven, meer perkamenten toelaten, extra acties verlenen of zelfs draken afleiden.

Het seismologische avonturenpad

Fuji Koro heeft een gespleten ‘spelsoonlijkheid’. Je kan het coöperatief of competitief spelen. Daarbovenop heb je ook de keuze uit vredelievend, bijkomende avonturen of solo. Elke variant heeft enkele specifieke spelregels. De grote lijnen blijven wel behouden.

Spelen doe je op je 2 spelborden. Het gemeenschappelijke vulkaanbord en je persoonlijk spelersbord. Ze zijn onzichtbaar verbonden met elkaar. Zo kan je bijvoorbeeld de grondstoffen die je tijdens je zoektocht in de vulkaan bijeen sprokkelde, gebruiken om een wapen te maken op je spelersbord, waarmee je een draak verslaat op het vulkaanbord:

• gemeenschappelijke vulkaanbord: Hier vindt de actie plaats. Er is ruimte om de te ontdekken vulkaantegels te leggen. De heilige tempels krijgen er ook hun plekje. Je vindt er het obligate scorespoor en ook het aftelspoor naar de uitbarsting. Je kan er de overgebleven sterkte van draken aanduiden en de uitrustingskaarten liggen er beschikbaar.
  • persoonlijke spelbord: Hier vindt het denken plaats. Links, rechts en bovenaan vind je plaats om perkamenten, blauwdrukken voor wapens of magische uitrustingen weg te stoppen. Die geven je elk op hun manier betere mogelijkheden. Op het bord zelf staat je rugzak afgebeeld. Hierin stop je je grondstoffen die je later kan omsmeden tot handwapens, sandalen of een helm. De ruimte om je wapentuig op een minecraftachtige manier te knutselen, staat eveneens op dit bord. Monniken kunnen ingezet worden om de rugzak te vergroten, extra ruimte voor perkamentrollen te creëren of sterkere wapens te vervaardigen. Van één monnik kan je zelfs een extra activatietoken maken. Let op, ook het bezitten van perkamentrollen en magische uitrustingen verplicht je om een bijhorend tokentje in je rugzak te stoppen. In praktijk betekent dit dus dat ze je rugzak verkleinen.

Om beurten voer je 2 acties uit. Hiervoor mag je kiezen uit een lijstje met 3 mogelijkheden + de rustactie. Voor elke actie dien je een activatietoken in te zetten. Je hebt maar drie tokens en moet daarna verplicht rusten om ze terug te nemen:

• bewegen: 1 beweegactie laat je toe om tot 2 vakjes te verschuiven met je karakter. Wanneer je een tegel betreedt met een draak erop, vechten jullie meteen. Wie de eerste slag mag toedienen, wordt bepaald door de eigenschappen van de draak en de lengte van je zwaard. Een overwinning wordt rijkelijk beloond met drakentanden. Je zal deze nodig hebben om de beste uitrustingen te smeden.
  • exploreren: Deze actie kan je uitvoeren als je aan de rand van een tegel staat, naast onontdekt territorium. Je plaats een nieuwe tegel naast jouw locatie. Alle te ontdekken perkamenten, grondstoffen, monniken, avonturentegeltjes of draken plaats je meteen op deze nieuwe tegel. De tegels komen in 3 niveau’s. Hoe verder van de centrale vulkaantegel, hoe hoger het niveau. Vanaf niveau 2 scoor je onmiddellijk punten. Ook heeft elk niveau zijn eigen grondstoftegels.
  • verzamelen: De actie die je toelaat om de grondstoffen van het bord op te rapen en in jouw rugzak (persoonlijk spelbord) te plaatsen. De perkamenten die je kan vinden, steek je onder je spelersbord en geven extra vaardigheden. De 3 tempels en de centrale vulkaantegel hebben een oneindige voorraad aan hout en metaal. Elke ronde mag je daar éémaal hout en metaal scoren. Daarenboven liggen er magische blauwdrukken in de tempels. Per uitrustingssoort mag je er één bezitten. Als je uitrusting overeenkomt met  het patroon op de kaart, wordt die uitrusting magisch. Je legt er een groen magisch blokje op en verhoogt zo de kracht van die uitrusting.
  • rusten: Rusten is een zeer belangrijke actie! Niet alleen neem je je actietokens terug in je voorraad, je kan nu ook de grondstoffen uit je rugzak gebruiken om je wapenuitrusting te smeden. Als je dit in het juiste patroon doet, kan je uitrustingskaarten scoren. Deze kaarten liggen het hele spel voor iedereen beschikbaar op het gemeenschappelijke spelbord. Als je er in geslaagd bent om op jouw spelersbord een patroon na te maken van zo’n kaartje, krijg je die kaart meteen. Patronen voor helmen, zwaarden en sandalen zijn beschikbaar. Het verkregen kaartje schuif je onder jouw spelersbord, ter hoogte van de actie die je ermee wenst te versterken. Er is kans op voorkennis over de volgende vulkaantegel, 1 overwinningspunt, extra beweging of 1 grondstof.

De overwinning behaal je door de meeste punten te hebben aan het eind van het spel. Tijdens een eerste fase verzamel je die punten door de vulkaan te onderzoeken op waardevolle relikwieën, wapens en draken. De samoerai die eerst 30 punten behaalt, activeert het eindspel. Jullie hebben nu nog 8 beurten om te ontsnappen uit de vulkaan. Ofwel langst een touw in het midden van de caldera van de vulkaan, ofwel langst een geheime uitgang. Beide uitgangen hebben een verschillende eindscore telling. Enkel reeds ontsnapte spelers , mogen nu elke ronde bepaalde van hun tokens inzetten op plaatsen met opbrengsten.

Naschokken

Het leek moeilijk om te kiezen welk soort spel men nu eigenlijk wou maken Een puur vechtspel is het niet geworden. Zelfs de competitieve spelwijze heeft coöperatieve trekjes. De sterkste draken kan je enkel samen verslaan.

De kans is bijzonder klein dat er al iets gelijkaardigs in je spelcollectie zit. Fuji koro zou je kunnen omschrijven als een eurocrawler. Een combinatie van twee spelsoorten: een dungeon crawler met eurogame invloeden:  Je doorzoekt onontdekte ruimtes, op zoek naar items. Geregeld verschijnen er dan ook nog eens draken. Bovendien heb je een extra, persoonlijk spelbord. Hier komt de eurogame naar boven. Breinbrekende keuzes, puntjes sprokkelen, strategische beslissingen,…

Fuji Koro heeft een serieuze financiële voetafdruk, zeker de deluxe versie is prijzig. De upgrade is natuurlijk wel substantieel. De 3D-draken en token-opwaarderingen geven het spel nog meer tafeluitstraling.

• uniek in zijn soort
  • slimme gameplay
  • Belgisch