Gùgōng Review

Zwaargewicht arena
7.3

8.1

Deze doos bevat de missing link tussen China en Turnhout

Gùgōng is een gemiddeld zware worker-placement board game voor 1 tot en met 5 spelers en speelt zich af in het oude China ten tijde van de heropbouw van de grote Chinese muur in het jaar 1570. De verboden stad, of Gugong in de volksmond, is gewoonweg een andere naam voor het keizerlijk paleis.

Gùgōng het spel, niet de stad, werd ontworpen door Andreas Steding.  Een eerder spel van hem is Hansa Teutonica. Voor het artwork werkte hij samen met Andreas Resch. Leuk weetje: Gugong werd uitgegeven door Gamebrewer, een Belgische publisher uit Turnhout.  Gamebrewer is een sterk opkomende uitgever van boardgames met enkele hitjes achter zijn naam zoals Chimera Station, Fuji Koro en Gentes…maar deze Gugong is zonder enige twijfel hun grootste succes tot nu toe. Bedankt Turnhout en vive la Belgique!

Het ruilen van geschenken

Maar terug naar China! Corruptie was diepgeworteld in het Chinese keizerrijk, ook al stond er niet minder dan de doodstraf op. Maar ambtenaren zouden geen ambtenaren zijn als ze daar geen creatief bruggetje voor zouden vinden. In de plek van eenvoudigweg omkoopgeld te accepteren, kwam er een geheel nieuw gebruik tot stand: het ruilen van geschenken. Ik geef jou een mooi duur beeldje in jade en ik krijg van jou een papieren serviette, het is duidelijk dat jij mij nog iets moet gierige pin!

Deze oude methode van omkoperij gebruikt Gugong nu als spelmechanisme. Tijdens het spel reis je rond in China, zeil je langs het Grote Kanaal, koop je kostbare jade, help je meebouwen aan de Grote Muur, en de winnaar zal uiteindelijk een audiëntie met de keizer ontvangen. Als speler neem je de rol aan van machtige Chinese gezinnen die proberen invloed en macht te verwerven door geschenken uit te wisselen met de functionarissen van de overheid, de ‘Officials’. De kaarten die je hen als geschenk aanbiedt moeten van een hogere waarde zijn dan de kaarten die je ontvangt.

Locaties op het spelbord

Een worker-placement die speelbaar is op een 25-tal minuten per speler. Bij worker-placement type games is het spelbord verdeeld in verschillende zones.  Elke zone heeft haar eigen voordelen of opbrengsten maar slechts een beperkt aantal vrije posities om die opbrengsten te claimen. De bedoeling is om met een beperkt aantal pionnen, hier dienaars genoemd,  zoveel mogelijk victory points te behalen. Om te winnen zal je dus  je doel zo efficient mogelijk moeten behalen en je tegenspelers saboteren door posities strategisch te blokkeren. Wanneer net die zone die je nodig had voor je neus word weggekaapt dan zal je dus een omweg moeten bedenken om aan je victory points te geraken.

Wat zijn nu die 7 locaties en hun bijhorende acties?

Gugong spelbord - Boxing meeples - board gamesBovenaan staat een reisroute door een Chinees landschap.  Op elke rustplaats zijn er beloningen voorzien.  Je kan met je werker over dit pad reizen en er zo de meest geschikte beloningen voor jou uithalen.  Extra moves kunnen verkregen of gekocht worden.

Misschien de belangrijkste locatie is de grote muur.  Alle spelers samen kunnen hieraan mee bouwen.  Wanneer de muur af is, hangt af van het aantal medespelers.  De speler met de meeste dienaars daar, scoort meteen victory points en kan opschuiven op het bijhorende paleisspoor.  Zijn spelstukken worden af de muur gehaald.  De andere spelers behouden hun dienaars.  Deze tellen al mee bij de volgende muurtelling.

Een andere locatie is de jade markt.  Voor een steeds toenemend aantal dienaars, kan je hier jade kopen.

Centraal op het bord staat het paleis van de hemelse verlichting.  Je kan zijn tredes bestijgen.  De eerste spelers die boven aankomen verdienen hier extra punten, tragere spelers niets.  Indien je tijdens de 4 rondes zelfs niet bovenaan geraakt, verlies je sowieso.

Op het intrige track kan je je ook verplaatsen.  Je kan er de startspelerpositie bekomen en je kan er sparen voor beloningen.  Het verkrijgen van die beloningen hangt samen met het scoren van de vorige locatie, de muur.  Wanneer deze afgaat, kunnen alle vertegenwoordigde spelers ervoor kiezen om achteruit te gaan op het intrige-track.  In ruil kunnen zij dan jade of extra werkers verkrijgen.

Vervolgens heb je ook een decree-locatie.  Hier kan je steeds duurder wordende decree-tegeltjes kopen met je dienaars.  De beloningen op deze tegels nemen toe.  Ze kunnen zeer waardevol worden.  Sommige hebben een direct effect, andere pas op het einde van het spel.

Tenslotte is er onderaan ook het grote kanaal. Dit is waarschijnlijk meest complexe locatie.  Je kan er aan boord gaan van schepen.  In de verschillende havens zijn er waardevolle upgrades te scoren.  Wanneer je schip voltallig is, kan je aanmeren bij een geschikte locatie.  Mogelijke beloningen zijn: een extra handkaart voor het hele spel, meteen 4 victory points of een dubbele werker. Deze werker is dubbel zo groot. Hij zorgt dus voor een snellere bezetting van sommige locaties.  Wanneer je hem terugneemt uit je voorraad, telt hij wel maar als 1 speelstuk!  Als je de zeeroute kan volmaken, krijg je alle beloningen.

Veel van die locaties hebben invloed op elkaar.  Het uitvoeren van een actie op de ene plaats, zal een andere actie elders interessanter maken.

De gameplay en fases

Een potje Gugong duurt exact vier rondes en elke ronde staat symbool voor een dag. Elke dag is verdeeld in drie fases, namelijk de ochtendfase, de dagfase en de nachtfase.

De ochtendfase is eigenlijk de voorbereiding van het spelbord op de dagfase en wordt in de eerste ronde overgeslagen, vermits deze fase reeds werd voltooid in de startopstelling. Vanaf de tweede dag ga je aan het begin van elke ronde de startspeler bepalen, de beloningen in het reisveld heraanvullen, de destiny-dobbelstenen rollen en op de aangewezen velden plaatsen en de decreten uitvoeren die van toepassing zijn tijdens de ochtendfase.

Tijdens de dagfase voeren de spelers hun acties uit. Aan het begin van je beurt, MOET je 1 Geschenkkaart uit je hand ruilen met 1 Geschenkkaart op het Speelbord. Door middel van je geschenkaarten in je hand kan je acties uitvoeren op een van de zeven locaties. Op elke locatie ligt een spelkaart met een waarde van 1 tot 9, net zoals op je handkaarten.  Om een actie te kunnen uitvoeren dien je een geschenkkaart op de locatie te vervangen door een hogere geschenkkaart uit je hand.  Thematisch stelt dit het overhandigen van een steeds duurder cadeau voor.  Enkel een hoger kaartje leggen maakt de actie gratis. Indien je een kaart met een gelijke of lagere waarde ruilt, betaal je bij met 2 dienaars of je discard een geschenkkaart naar keuze uit je hand om de actie op de locatie uit te mogen voeren.

Wanneer de geschenkkaarten van alle spelers gespeeld zijn, begint de nachtfase. Dit gebeurt in twee stappen: eerst worden de waarden van de destiny-dobbelstenen gecontroleerd. Alle spelers kijken tegelijk na of ze geschenkkaarten in hun aflegstapel hebben waarvan de waarde gelijk is met een van de Dobbelstenen. Voor elke gelijke waarde mag je  een dienaar uit de algemene voorraad nemen en in je eigen voorraad leggen. Als twee Lotdobbelstenen dezelfde waarde hebben, krijg je twee Dienaren voor elke kaart met die waarde.

Alle Schepen op het Grote Kanaal bewegen een stap vooruit, te beginnen met het Schip dat zich het verst op het Kanaal bevindt. Als een Schip al in de vijfde en laatste haven lag, raakt nu verloren op zee. Het schip en haar dienaren gaan terug naar de algemene voorraad. Spelers met een vol schip op het Grote Kanaal mogen nu beslissen om de havenbeloning te claimen van de nieuwe locatie van hun Schip.

Indien dit de 4de dag was, is dit het einde van het spel en wordt de eindtelling ingezet. De winnaar is hij met de meeste victory points na de vier rondes.  Overwinningspunten die bijgeteld worden tijdens de eindtelling worden verkregen door het verzamelen van de grondstof jade, het kopen van waardevolle tegels en je plaats in het hemelse paleis.

Het spel haalt een ranking rond de 300ste plaats op boardgamegeek.com.  Het is daarmee één van de hoogst genoteerde bordspel van een Belgische publisher ooit.  Gamebrewer doet veel moeite om zijn naam te vestigen in de board game wereld.  Door de kwaliteit van hun aanbod en via onder andere een steeds groeiende stand op ’s werelds belangrijkste spelletjesbeurs, Spiel te Essen, slagen zij hier ook in.  Een uitgebreide, Belgische bierstand helpt ook natuurlijk.

Worker placers: de laatste jaren komen er veel op de markt. Het moeilijke voor de ontwerpers is om ze fris te houden en er wordt vooral gezocht naar manieren om meer interactie te krijgen tussen spelers. De basis van deze spellen is immers steeds gelijkaardig.  Verschillen kunnen gemaakt worden door middel van een perfect werkend thema, afwerkingsniveau en innovatie op spelgebied. Gugong scoort vooral op de laatste 2: afwerking en innovatie. Innovatie op het gebied van het systeem om acties te kopen door middel van meer waardevolle kaarten.  De destiny-dobbelstenen, die je een extra optie geven om in het oog te houden.

Gugong Bordspel - Board Game Shop Boxing Meeples

Thema en artwork zijn zeer belangrijk bij worker placers.  Het is meestal net datgene dat het spel doet uitblinken tussen gelijkaardige spelen. Op zich kan ik hier kort en duidelijk over zijn.  Deze productie behoort tot de top.  De gebruikte kwaliteit is een voorbeeld voor vele publishers. Over de look van het spelbord ben ik zelf niet erg lyrisch. De verschillende locaties zijn voor mij te afgelijnd weergegeven. Alles tot in de puntjes verzorgd maar ergens een beetje te strak naar mijn zin.  Gelijkaardige spellen zoals Viticulture en Champions of Midgard pakken dit anders aan.  Zij hebben als spelbord bijna een schilderij.  Zo’n spelbord vertelt het verhaal beter voor mij.

Het spel is mooi gebalanceerd. Alle acties hebben genoeg nut en sommige zitten mooi verweven in elkaar.  Keuzes genoeg om aan je punten te geraken. Met hoe meer spelers je het spel speelt, hoe sneller je moet kunnen reageren op nieuwe situaties. Tegen dat je rond bent, heeft een andere speler waarschijnlijk al je wenslocatie ingenomen. Snel op deze nieuwe situatie kunnen reageren is dan zeer belangrijk.

Het spel is ook solo speelbaar door middel van een automadeck, een duidelijke trend in board gamingland.  Deze kaarten dienen als tegenstrever.  Ze zullen elke beurt locaties en acties aan hem toewijzen.  Op zich niets innoverends.  Gelijkaardigs zien we bij veel andere spellen, zoals de gehele catalogus van Stonemaier Games of the West Kingdom-reeks.

• afwerking en kwaliteit
  • innovatieve speltechnieken
  • meerdere paden naar punten