Marvel champions: the card game Review

Middengewicht arena
Follow Koop deze game!
8.2

Supertalent

8

User Avg

Welkom bij S.H.I.E.L.D., de geheime antiterreurorganisatie bevolkt door enkele van de meest extravagante superhelden ooit. Nadat hun teamleider, special agent Coulson, een maandje onbetaald verlof heeft genomen, ben jij aangesteld als interim-baas. De wereld rekent nu op jou om de schurken te bedwingen. Je superheldenteam bestaat uit Marvelkarakters zoals Spiderman, Captain Marvel en Iron man. Kruip in hun huid en versla de schurken!

In de basisdoos zitten 5 superhelden en 3 schurken. Aangezien het een “living card game” is, zullen er zeer geregeld nieuwe aanvullingen uitkomen. Die brengen nieuwe scenario’s en personages. Een beknopt overzicht van de protagonisten uit de corebox:

Marvel champions: the card game hulk - Boxing meeples - board game reviewDe 5 helden

  • Black panther: Met dit personage ben je erg afhankelijk van je handkaarten. De juiste combinatie in de juiste volgorde maakt hem erg sterk. Je zal echter niet elke ronde zulke sterke combinatie in je hand hebben.
  •  Spiderman: Hij heeft een beetje van alles. Hij heeft zowel aanvallende als verdedigende capaciteiten. Het is een mooi gebalanceerd karakter.
  • She-hulk: Haar karakter gaat recht door de zee. Zij mag maar weinig kaarten in de hand houden, maar kan daar veel schade mee berokkenen.
  • Iron man: Dit is een karakter dat je moet opbouwen als alter ego. Als held laat hij slechts 1 kaart in de hand toe. De juiste upgradekaarten breiden die handlimiet uit en maken hem sterk.
  • Captain marvel: Dit is een sterk personage met zware aanvallen en weinig tot geen verdediging. Er is een mechanisme om gespeelde kaarten weer in de hand te krijgen. Hit and run!Marvel champions: the card game superhelden - Boxing meeples- board game review

De 3 schurken

  • Rhino: Dit is de perfecte instap-schurk. Kies hem om het spel en zijn mechanismes te leren. Hij kan een beetje van alles. Hij laat je vooral kennis maken met alle aspecten van het spel. Hij zou met elke combinatie aan helden te verslaan moeten zijn.
  • Claw: Om hem te verslaan, moet je het spel al doorgronden. Hij is sterk en heeft enkele kaarten en mogelijkheden die hem niet te onderschatten maken. Zonder geplande strategie zal je hem niet verslaan!
  • Ultron: Dit is een echte crack! Tijdens zijn beurt mag hij telkens jouw bovenste kaart nemen en die veranderen in een drone die voor hem werkt. Zo kan je dus je sterkste kaarten aan hem verliezen én moet je die dan ook nog eens extra verslaan. Zelfs met een uitgedacht plan zal je hem niet zomaar in de pan hakken.Marvel champions: the card game villains - Boxing meeples - board game review

Even opletten!

Marvel champions gebruikt enkele verwarrende termen die een woordje uitleg vragen: threat, thwart en scheme. Een scheme is een schurkenplan, elke boef heeft een aantal opeenvolgende schemes die 1 per 1 verijdeld dienen te worden. threat is de bedreiging die zo’n plan vormt en thwart is de capaciteit van een held om een scheme te dwarsbomen. Lees dit gerust nog eens na. 

De gezondheid van zowel helden als schurken wordt uitgedrukt in hitpoints. Deze worden per karakter bijgehouden met een analoge teller.

Leve de kaarten!

Deze doos bevat meer dan 350 kaarten! 

Marvel champions: the card game captain marvel - Boxing meeples - board game reviewDe kaart van je gekozen held heeft 2 zijden. Zijn heldenkant (Spiderman, Iron Man,…) en zijn alter ego (Peter Parker, Tony Stark,…) op de achterkant. Zoals je zou kunnen verwachten, heeft elke zijde zijn eigen spelmogelijkheden. De heldenzijde kan aangevallen worden, verdedigen en zelf aanvallen of plannen verijdelen (thwarten). Zijn karakterkaart vermeldt die verschillende waardes netjes. De alter ego-zijde laat je karakter dan weer herstellen. Elke held heeft zijn eigen basisactie, handlimiet en hitpoints (gezondheid).

Om Marvel champions succesvol te spelen, is het belangrijk om op het juiste moment te leren switchen tussen held en alter ego. Je kan dit maar 1 keer per ronde! 

Elke held beschikt over 40 à 50 kaarten. Elke kaart heeft zowel een kostprijs als een verkoopswaarde. Je kan de ene kaart dus kopen door er andere af te leggen. Ruwweg kan je drie types kaarten onderscheiden: 

  • Hero cards: Elke held heeft een eigen set van 15 specifieke kaarten. Deze kaarten vormen het karakter van je personage en brengen het tot leven.
  • Aspect cards: Elke held kan zich focussen op 1 van 4 verschillende aspecten. Je kiest er één en neemt enkel die soort kaarten. Aangezien elk aspect maar 1 keer in de basisdoos zit, zal elke held een ander aspect moeten hanteren. Agressie, rechtvaardigheid, leiderschap en verdediging zijn de mogelijkheden.
  • Basic cards: Deze kaarten zijn niet karakter gebonden. Ze reduceren de kostprijs, laten je extra kaarten trekken,… De basisdoos suggereert dezelfde basiskaarten voor elke held.

De karakterkaarten van de schurken vermelden hun gezondheid (hitpoints) en hun 2 actiewaardes: aanvallen of bedreiging (threat) toevoegen aan hun plan (schemes).  Voor elke schurk zijn er een aantal karakterkaarten voorzien, telkens met meer hitpoints. Ze gebruiken ook een eigen set kaarten (encounterkaarten). Die kaarten kunnen aangevuld worden met kaarten die zijn moeilijkheidsgraad aanpassen. De encounterkaarten brengen slecht nieuws voor de helden. Ze brengen extra snode plannen in het spel, hulpjes en upgrades voor de schurk, verplichtingen voor de helden,… 

De plannen van de schurk staan op enkele opeenvolgende schemekaarten. Telkens hij genoeg bedreiging verzamelt voor zo’n kaart, komt de volgende in het spel. 

Gameplay:

Marvel champions laat 1 tot 4 spelers de controle nemen over een superheld en zijn alter ego. Samen moeten zij een duister schurkenplan verhinderen door gebruik van de kaarten van hun gekozen held. Elke ronde neem je zo veel kaarten in de hand als je held toelaat. Je mag er, enkel nu,  afleggen en bijnemen naar eigen wens, zolang je je aan de handlimiet van je held/alter ego houdt. Dit is een belangrijke fase omdat je zo je hand optimaliseerd.

Marvel champions: the card game iron man - Boxing meeples - board game review

Elke ronde bestaat uit twee fases. Heldenfase: Eerst trachten de helden één voor één om de plannen van de schurk te verijdelen. Ze kunnen de schurk aanvallen en zo zijn hitpoints naar beneden halen of ze kunnen thwarten en op die manier threat verwijderen van een scheme. Als zo’n schemekaart de benodigde threat heeft verzameld, komt de volgende in het spel. Je mag kaarten gebruiken zolang je er hebt en je ze kunt veroorloven. Geregeld hangen je mogelijkheden af van je identiteit, held of alter ego. Tussen je kaarten zitten er die je ondersteunen en sterker maken, maar je vindt er ook medestanders. Schurkenfase: Daarna is de schurk aan zet. Hij benadert de helden één voor één. Hij gedraagt zich anders tegenover een held dan wanneer hij een alter ego in de ogen kijkt. Helden worden aangevallen en confrontaties met alter ego’s laten hem zijn plannen ongehinderd verder zetten. Aangezien je enkel als alter ego kan herstellen, ligt daar een spanningsveld. 

Telkens hij zijn scheme -of aanvalsactie gebruikt, trekt hij ook een encounterkaart. Nu tellen enkel de boosticoontjes onderaan die encounterkaart. Die icoontjes worden bij zijn scheme -of aanvalswaarde geteld. Samen is dit de schade die hij toebrengt aan die superheld of de toe te voegen bedreiging (threat) aan zijn duister plan (scheme).

Marvel champions: the card game scheme Rhino - Boxing meeples - board game review

Nadat hij elke held heeft benaderd, trekt ook elke speler een encounterkaart, die meteen in het spel komt. Waarschijnlijk brengen die nog meer slecht nieuws voor de superhelden. 

De helden winnen als ze de hitpoints van de  schurk op 0 krijgen, maar ze verliezen als de schurk zo veel bedreiging verzamelt als zijn laatste schemekaart vooropstelt. Individuele helden kunnen uitgeschakeld worden als de schurk hun hitpoints op 0 krijgt.

Levende kaarten!

Marvel champions: the card game is een LCG (living card game). Deze term is al vrij geeky en velen van de tienduizenden lezers zullen een woordje uitleg kunnen gebruiken. LCG-games zijn spellen die gedreven worden door kaarten. Ze komen in een core box, waarmee je meteen kunt spelen. Latere uitbreidingen zorgen voor nieuwe kaarten en mogelijkheden. Bekende voorbeelden zijn Arkham horror en game of thrones: the card game. Hun tegenhangers zijn de CCG’s (collectible card games). Nu koop je eigenlijk blinde verpakkingen met kaarten, waaruit je zelf een passende hand samenstelt. Geregeld vind je dezelfde kaarten in zo’n verpakking en je weet nooit wanneer je net dat zeldzame kaartje koopt. Met zo 1 pakketje maak je geen kans. Het bekendste voorbeeld is Magic: the gathering.

Final thoughts

Marvel champions: the card game Spider-man - Boxing meeples - board game reviewDe moeilijkheidsgraad van dit spel bepaal je zelf. Het kan varieëren van gemakkelijk tot zwaar, naargelang de schurk die je tracht te verslaan. Ook geluk bij het trekken van je kaarten kan van doorslaggevend belang zijn. Om het spel te leren of aan te leren, start je best met Rhino als schurk.

Je dient veel bij te houden: je eigen gezondheid en de vordering van de schurkenplannen, de timing van de encounterkaarten en de hulpjes. De ene kaart kan je enkel als held spelen, herstellen enkel als alter ego. 

Deze basisdoos is nog niet erg coöperatief. Ja, je kan al eens een medespeler ondersteunen of zijn held gebruiken maar dit gebeurt niet doorlopend. Je probeert toch vooral je eigen hand te optimaliseren. Uitbreidingen brengen hier ongetwijfeld verbetering in.

Hoewel de basisdoos een compleet spel levert, zal het pas echt tot leven komen met enkele uitbreidingen. Nieuwe helden en schurken worden regelmatig op de markt gebracht en knabbelen zo aan je game-budget. Damn you, Fantasy Flight Games.

Voor de eerste keer in de moderne board game geschiedenis komt er een spel uit in het Marveluniversum dat echt aanslaat in de spelwereld. Het krijgt een zeer hoge waardering.

Thematisch is het een zeer sterk spel, iets wat gamers steeds weten te waarderen. Zo kan Spiderman ondersteuning krijgen van aunt May en komen de aartsvijanden uit de echte comics.

Marvel champions: the card game Thor - Boxing meeples - board game reviewMarvel champions: the card game captain america - Boxing meeples - board game reviewMarvel champions: the card game Hulk - Boxing meeples - board game review

 

 

Good

  • Marvel comics helden
  • eenvoudiger hand management
  • thematisch
  • elke held zijn eigen speelstijl + extra variatie door de aspectkaarten

Bad

  • Marvel comics helden!
  • geluksfactor
  • focus ligt op je eigen hand, vrij solo dus
  • veel om bij te houden
8.2

Supertalent

Lost Password