Paladins of the West Kingdom Review

8.1

7.8

Omstreeks de negende eeuw begint de macht van het Frankische Rijk barsten te vertonen. Er wordt van alle kanten geknabbeld aan hun grenzen. Byzantijnen, Saracenen en Vikings doen verwoede pogingen om hun deel te bemachtigen. De versterkte muren van de grote steden bieden nog enig soelaas, terwijl plunderaars over het uitgestrekte platteland trekken. De koning zendt zijn beste ridders ter bescherming, Paladijnen!

Net zoals toen hebben we ook in deze review geen tijd te verliezen. Dit verlucht geschrift vat dan ook meteen aan met de gameplay van Paladins of the West Kingdom.

Paladins spelopstelling - Boxing meeples - board game review

lord of the boards

Paladins of the West Kingdom is een strijd om de meeste overwinningspunten gedurende 7 ronden. Iedere ronde worden er een paladijn en 6 werkers toegewezen aan elke speler. Met de klok mee nemen die om beurten 1 actie tot iedereen gepast heeft en de volgende ronde kan beginnen. Tijdens het spel proberen de spelers hun invloed, kracht en vertrouwen te versterken. Niet alleen belangrijke factoren voor de eindtelling maar ook bepalend voor de beschikbare acties tijdens het spel.Veel acties hebben er een bepaalde hoeveelheid van nodig. Je gebruikt de ene soort om een andere te verkrijgen.

Er zitten 2 soorten spelborden in de doos. Het gebruikelijke gemeenschappelijke -en persoonlijke spelbord.

• Paladins spelbord - Boxing meeples - board game reviewgemeenschappelijke spelbord: Dit bord bestaat uit 2 delen die je tegen elkaar plaatst. Omheen en op dit bord vind je allerlei soorten kaarten. Op deze kaarten staan extra stedelingen en buitenstaanders die je kan inhuren of versterkingen voor je stadsmuur. Er zijn er met koninklijke bevelen en gunsten. Stapeltje taverne, -schuld -en verdachtenkaarten maken de opsomming van de kaarten compleet. Het gemeenschappelijke spelbord is ook de plaats waar het belastingkantoor zich bevindt. Er is een locatie voorzien waar spelers hun monniken en buitenposten plaatsen en daarmee de afgebeelde beloningen verdienen. Tenslotte is er zelfs nog ruimte gevonden om de voorraad, de beschikbare zilvermunten en alle verschillende types werkers te plaatsen.
  • Paladins spelbord - Boxing meeples - board game reviewpersoonlijk spelersbord: Naast dit bord leg je je 12 paladijnkaarten. Elke speler beschikt over dezelfde. Uit de stedelingen die beschikbaar zijn op het gemeenschappelijke bord, mag ieder er 1 kiezen, zonder hiervoor te hoeven betalen. Op je bord staan veel houten speelstukken. 8 werkplaatsen, 7 kruiken, 7  buitenposten en 7 monniken. Ze wachten daar tot je ze door een actie kan inzetten. Aan de linkerzijde vind je nog meer hout. Op een puntenspoor kan je daar met 3 houten blokjes je waarde bijhouden van je invloed, kracht en vertrouwen. Bovenaan steek je de kaarten waarmee je je stadsmuur bouwt onder het bord. Onderaan steek je de buitenstaanders die je hebt kunnen overtuigen (betalen) om bij jou te blijven. Je 12 actielocaties bevinden zich op het bord. Bij elke actie staat netjes het aantal en de kleur van de werkers die vereist zijn om ze te activeren. Op niet gekleurde posities mag je eender welke werker plaatsen, op de gekleurde enkel die met dezelfde kleur en paarse werkers ( criminelen) mag je aan elke plaats toewijzen.

Leve de koning!

Paladins koningskaarten - Boxing meeples - board game reviewDe koninklijke opdrachten. Je vindt ze op die koninklijke kaarten op het gemeenschappelijke spelbord. Elk van de 7 rondes wordt daar een nieuw bevel of gunst gelegd, dewelke staat er netjes afgebeeld. De bevelen zijn extra overwinningspunten waard als je aan de voorwaarden kan voldoen voor het einde van het spel. De gunsten openen nieuwe locaties voor die ronde. Je mag ze maar 1 keer activeren met 1 van je werkers.

De 12 werken van Paladins

Er zijn dus 12 plaatsen op je persoonlijke spelersbord waar je acties kan kiezen. Dewelke je je kan veroorloven, verschilt ronde per ronde. Bij aanvang van elke ronde kies je 1 van je drie bovenste paladijnen en scoort de 2 werkers in de vermelde kleur, evenals de hoeveelheid invloed , kracht en/of geloof. Elke paladijn geeft je zelfs nog zijn specifieke extra vaardigheid voor die ronde. Een bijkomende bron aan werkers verkrijg je via de tavernekaarten. Na je paladijn kies je 1 van de beschikbare tavernekaarten en neemt de 4 werkers in de kleuren die erop geprint staan.

12 werken dus, vele daarvan hebben een band met de 3 eerder vermelde factoren: kracht, invloed en vertrouwen. Je hebt de ene nodig om de andere te verdienen.:

• samenzweren: In ruil voor eender welke werker, ontvang je een paarse crimineel. Deze kan je inzetten op de kleur die je maar wilt. Elke keer je een crimineel inhuurt, dien je ook een verdachtenkaart te nemen van het gemeenschappelijke spelersbord.
  • monniken toewijzen: Je hebt vertrouwen nodig om je houten monniken te verplaatsen naar het gemeenschappelijke spelersbord. Je verdient de beloning op de locatie die je koos.
  • versterken: Dit is de actie waarmee je je stad versterkt. Eigenlijk gebruik je invloed en voorraad om aan kracht te winnen. Na het toewijzen van de 3 benodigde werkers kan je een versterkte muurkaart van het gemeenschappelijke spelbord nemen en er je stad mee versterken. Je plaatst ze bovenaan je persoonlijke spelersbord en scoort zijn beloningen.
  • buitenposten plaatsen: Met deze actie plaats je de houten buitenposten van je persoonlijk spelersbord op de voorziene plaatsen op het gemeenschappelijk spelersbord. Je hebt 3 werkers nodig in verschillende kleuren en een bepaalde hoeveelheid kracht. Je scoort meteen de beloning onder je geplaatste buitenpost, minstens 1 vertrouwen.
  • vergeven: Je hebt 3 werkers, invloed en zilverstukken nodig om je houten kruiken te verplaatsen op je persoonlijk spelersbord. Je wint aan vertrouwen en de beloning onder de gekozen locatie.
  • aanvallen: Aanvallen kost je kracht en de 3 aangeduide werkers. Je huurt 1 van de buitenstaanders in op het gemeenschappelijk spelersbord aan en verdient daarmee de beloning bovenaan de buitenstaanderskaart, telkens minstens een toename aan invloed. De kaart komt blind bij jou te liggen.Paladins acties - Boxing meeples - board game review
  • buitenstaanders bekeren: Je hebt vertrouwen, zilverstukken en de 3 juiste werkers nodig om buitenstaanders te overtuigen om in jouw stad te blijven. Je plaatst ze onderaan je persoonlijk spelersbord en verdient de aangegeven beloning onderaan de buitenstaanderskaart. Je kracht neemt hoe dan ook toe.
  • ontwikkelen: Het kost je welgeteld 2 werkers en 4 zilverstukken om een werkplaats te bouwen. Je neemt dit houten speelstuk van je persoonlijke bord en plaatst het op een omstippelde actielocatie. De werkplaats blijft daar staan en zorgt voor een prijsvermindering bij volgende aankopen. Je krijgt ook nog eens de werker die afgebeeld stond op die plaats.
  • recruteren: Stedelingen rekruteer je op het gemeenschappelijke spelbord. Ofwel door 1 werker te plaatsen, ofwel door er 2 te zetten. Bijkomend kosten ze ook nog eens de prijs die eronder staat afgedrukt, eventueel zelfs schuldkaarten. 1 geplaatste werker geeft je recht op de eenmalige beloning bovenaan de kaart. Wijs je een extra rode werker toe aan deze actie dan tellen zijn extra mogelijkheden voor de rest van het spel.
  • jagen en handelen: Deze 2 behandelen we samen. Hun werking is gelijkaardig. Door te jagen verdien je voorraad en door te handelen bekom je zilverstukken. Elk van deze acties heeft plaats voor 2 werkers. De eerste werker geeft je 1 beloning en door er meteen 2 te plaatsen, krijg je er drie. De tweede werker dient van een specifieke kleur te zijn.
  • bidden: Om deze actie uit te voeren heb je één zwart gekleurde werker nodig en 2 zilvermunten. Je mag nu al je werkers van 1 locatie terug naar je voorraad roepen en kan die vrijgekomen actie dus nogmaals uitvoeren tijdens die ronde.Paladins kaarten - Boxing meeples - board game review

Leven in de Middeleeuwen

Belastingen: Een afgebeeld, rood muntstuk betekent dat je zilverstukken uit het belastingkantoor moet nemen.

Inquisitie: Indien je de laatste munt uit het belastingkantoor neemt, komt de inquisitie. De speler met de meeste verdachtenkaarten, krijgt een schuldkaart. Het belastingskantoor wordt weer aangevuld.

Schulden: Onbetaalde schulden kosten je 3 overwinningspunten bij de eindtelling, afbetaalde leveren je 1 punt op.

Verdachten: Telkens je een paarse werker (crimineel) neemt, moet je ook een verdachtenkaart nemen. Op die kaart staat hoeveel zilverstukken je uit het belastingskantoor moet nemen.

Paladins figuur - Boxing meeples - board game reviewPaladins of the West Kingdom is de middelste titel in een trilogie uit de koker van Shem Phillips. Eerder verscheen Architects of the West Kingdom en Viscounts of the West Kingdom staat in de steigers. Het zijn zeer herkenbare speldozen met een gelijkaardig design. Telkens kleine speldozen, volgepakt met spelmateriaal. Elke titel komt met de nodige vernieuwingen in het worker placement genre. Het basisconcept van een worker placer is het toewijzen van een beperkt aantal werkers aan een aantal actielocaties. Deze locaties worden ofwel duurder ofwel zeldzamer. De ene heeft invloed op de andere. Jij probeert ze zo efficiënt mogelijk te gebruiken. De West Kingdom trilogie combineert dit nog met engine building. Bepaalde kaarten en acties geven beloningen of kortingen op andere kaarten of acties. De volgorde waarin je die speelt kan cruciaal zijn.

De interactie tussen kracht, invloed en vertrouwen heb je beter door voor je aan het spel begint.

Paladins buitenstaander - Boxing meeples - board game reviewHet is een behoorlijk ingewikkeld spel. Elke actie veroorzaakt een tegenreactie. Timing van bepaalde acties is de sleutel naar succes. Gecombineerd met efficiëntie ligt de overwinning binnen je bereik.

De spelersinteractie is zeer laag bij dit spel. Er is eigenlijk enkel strijd om de plaatsing van je buitenposten en monniken op het gemeenschappelijke spelersbord en om bepaalde kaarten op hetzelfde spelbord. Veel acties spelen zich enkel af op je persoonlijke spelbord en kunnen dus slechts geblokkeerd worden door je eigen tekort aan geschikte werkers.

Er zitten voldoende kaarten en paden naar overwinningspunten in het spel om herspeelbaarheid te garanderen. Alleen al om het spel en zijn mechanismen volledig te doorgronden, zal je al enkele partijtjes gespeeld moeten hebben.

Deze trilogie verscheen eerst op kickstarter en is een voorbeeld voor vele andere. Garphill games slaagde er steeds in om zijn timing te behouden en zelfs te versnellen!

• artwork en thema
  • product -en spelkwaliteit