Raiders of Scythia Review

8

8.4

Gelokt door fabelachtige schatten galopperen je strijders over de toendra. Van bovenaf gevolgd door hun getrainde arenden en gezeten op vurige paarden plunderen de strijders en amazones zich een weg door de dorpen van naburige koninkrijken. Gewapend met zwaard, bijl en boog bestormen ze de schatkamers van talloze nederzettingen. Met de buit voeden ze hun oorlogsmachine en de onstilbare drang naar overwinningspunten!

Raiders of scythia munten - Boxingmeeples - board game review

Setting up a raid

Wie beter dan het artwork zelf kunnen we de spelopstelling laten uitleggen? Ok, misschien de ontwerper zelf: Shem Philips. Praktisch bleken onze agenda’s echter niet te combineren.

Raiders of scythia karakter 1 - Boxingmeeples - board game review“Je plaatst ons spelbord natuurlijk netjes in het midden. Bovenaan zie je ons dorp. Je legt er 2 queestes open. Enkele van onze blauwe werkers blijven thuis en starten steeds op dezelfde posities. In totaal hebben we 8 locaties waar je een werker aan 1 van onze dorpsspecialiteiten kan toewijzen.”

Raiders of scythia karakter 2 - Boxingmeeples - board game review“Onderaan liggen onze vijanden. In de meeste dorpen ligt er een queeste blind en altijd vinden we er een overvloed aan grondstoffen. Een eerlijke hand trekt ze uit een stoffen zak en verspreid ze over de dorpen zoals aangeduid staat. Ook een werker in de aangegeven kleur plaats je in elke nederzetting.”

Raiders of scythia karakter 3 - Boxingmeeples - board game review“Ons vind je terug op vele van de kaarten die we gebruiken om dit spel te winnen. Ze komen in drie soorten: helden, crew en dieren. 3 dierkaarten leg je open naast elkaar. De rest op een blind stapeltje. Het grootste stapeltje vormen de crewkaarten. Hieruit recruteer je nieuwe strijdkrachten. De helden zijn de leiders van je crew. Zij hebben elk hun eigen kracht.”

Raiders of scythia karakter 4 - Boxingmeeples - board game review“Elke speler start met gelijke wapens aan dit plunderfeest. Ieder krijgt een blauwe werker, 1 provision en 3 zilvermunten. Uit samengestelde koppeltjes van helden -en crewkaarten bekomt elke speler zo’n duo gratis. Dit zijn ook meteen de eerste kaarten die je op je persoonlijke spelersbord legt. Je mag ook drie crewkaarten in de hand houden van de 5 waaruit je mag kiezen.”

Pillage-a-village

Aanvankelijk biedt Raiders of Scythia minder keuzes dan je misschien verwacht: 2.  Je kan een ‘actie’ kiezen of ‘plunderen’. Beide acties vereisen dat je eerst een worker in de vereiste kleur op het bord plaatst om de bijhorende actie uit te voeren. Vervolgens neem je ook weer een andere worker van het bord.Raiders of scythia speelkaarten - Boxingmeeples - board game review

Actie

Je kiest 1 van de 8 acties in je eigen Scythiaans dorp en plaatst er je worker. Nadat je die actie uitgevoerd hebt, neem je een andere dienaar uit dezelfde stad. Je mag ook die actie nemen.

• stables: Hier spendeer je resources om een arend of een paard te trainen. Je kan er je crew mee uitrusten en versterken.
  • barracks: Breng een crewkaart van je hand naar je spelersbord of betaal om actieve crewleden te genezen.
  • silversmith: Afhankelijk van de kleur worker die je hier plaatst of wegneemt, verdien je 2 of 3 zilvermunten.
  • farm: Hier worden de grondstoffen geproduceerd die je nodig hebt om je tocht naar de vijandige nederzettingen te financieren.
  • chief’s tent: De chef heeft natuurlijk meer mogelijkheden. In zijn tent kan je grondstoffen omruilen én kan je queestes uitvoeren.
  • town center: Gebruik de actie op een handkaart of speel de speciale vaardigheid van je leider.
  • meeting tent: Trek crewkaarten bij van de stapel of verdien de speciale grondstof Kumis.
  • market: Leg crewkaarten uit je hand af om zilver en grondstoffen te verdienen.

Plunderen

Om een dorp te mogen beroven, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden. Je dient bepaalde grondstoffen te betalen, een zekere kleur van dienaar te plaatsen en een crew hebben die groot genoeg is. Achteraf neem je de grondstoffen en de worker uit  dat dorp mee. Hiermee speel je je volgende beurt. Bij raiden is er dus geen 2de actie. Ook draai je de blinde queeste om en maakt hem zo beschikbaar voor alle spelers. Queestes laten je doorgaans grondstoffen of kaarten betalen om extra overwinningspunten te scoren.Raiders of scythia spelersbord - Boxingmeeples - board game review

Of een raid succesvol is of niet hangt af van het legertje op je spelersbord. Elke crewkaart heeft een gevechtswaarde. Arenden en paarden kunnen die waardes nog vergroten en bepaalde crewleden bieden extra voordelen. Je kan die speciale grondstof, Kumis, gebruiken als een tijdelijke krachtboost. Dit allemaal samen is de gevechtswaarde van je troep. Bijkomend tel je daar nog de waardes bij van een aantal dobbelstenen die je dient te werpen wanneer je raid. Opgelet, niet enkel gevechtssterkte maar ook verwondingen behoren tot de mogelijkheden. Verwondingen leg je op je crewleden waardoor hun sterkte afneemt tot ze uiteindelijk sterven.

Deze gecombineerde waardes vergelijk je met de voorwaarden van het geplunderde dorp. Je verdient ofwel extra overwinningspunten of krijgt nog bijkomende verwondingen toegediend.

Het spel eindigt als er nog maar 2 ongeplunderde dorpen overblijven of er nog maar 2 blinde queestes op het bord liggen. Punten verdien je door queestes, tijdens raids en door je overgebleven grondstoffen terug om te ruilen. Uitzonderlijk verdien je nog punten door bepaalde eigenschappen van je crew.

Rating of Scythia

Was het nu Raiders of the West Kingdom / Northsea / Scythia, op den duur haal je ze niet meer uiteen. De laatste jaren heeft deze uitgeverij veel gelijkaardige spellen op de markt gebracht. Ze komen in dezelfde vierkante verpakking met opvallende print. Die vloed aan spelletjes zorgt niet voor een tekort aan ideeën. Elke game brengt zijn nieuwigheden.

Raiders of Scythia is erg gestroomlijnd. De verschillende mechanismes vloeien netjes in elkaar. Op zichzelf is geen enkel van deze mechanismen erg ingewikkeld. Het is pas bij het combineren dat je je hoofd erbij dient te houden.

Het plaatsen en terug wegnemen van een dienaar werkt vlot. Je moet niet enkel opletten welke kleur worker je nodig hebt maar er ook voor zorgen dat je voor je tegenspelers geen cadeautjes achterlaat op het bord.

Raiders of scythia karakter 5 - Boxingmeeples - board game review

De herspeelbaarheid is groot maar niet enorm. Er is een overvloed aan queestes, leiders en crewleden maar ook de grondstoffen verschillen spel per spel in elk dorp. De variatie is echter niet groot. Je dieren en crewleden hebben eigenschappen die geregeld terugkomen, het aantal grondstoffen per nederzetting is elk spel hetzelfde.

Minder geslaagd is de iconografie van de grondstoffen. Bepaalde grondstoffen lijken wel erg hard op elkaar en kunnen voor verwarring zorgen.

Duwt Raiders of Scythia zijn vader van de troon of eist Raiders of the North Sea zijn plaats op? Wel, dat hangt ervan af. Als je enkel de basisdoos in beschouwing neemt, wint Raiders of Scythia makkelijk, anders niet.

• bereikbaar voor iedereen
  • mooie vormgeving en artwork
  • voelt vlot en natuurlijk aan