Sagrada versus Azul

Follow KOOP DEZE GAME!

Azul vs Sagrada! 2 hitsensaties uit het jaar tweeduizendzeventien na Christus, een eeuwigheid in board game-land. 2 spelletjes die min of meer op hetzelfde publiek mikken. Vanavond staan ze tegenover elkaar op de piste. In de binnenbaan: Azul! Op de buitenbaan, Sagrada! Op de plaatsen..., klaar..., START!

Opwarming

Azul is een populair spel uit de stal van next move/planB. Het was meteen prijs voor deze nieuwe publisher! Letterlijk én figuurlijk, Azul brak wereldwijd door én won de “spiele des jahres’-prijs in 2018. Het kon zich opwerken tot in de rekken van de grote speelgoedketens. Het spel duurt niet langer dan 45 minuten en is makkelijk genoeg om ook in gezinsverband te kunnen spelen. Azul houdt 2 tot 4 spelers bezig.

Sagrada is nog zo’n kassucces, uitgebracht door Floodgate games. Ook dit spel beroerde velen. Het volgde een vrij eenzaam pad van Kickstarter naar de grote winkelrekken. Sagrada is geschikt voor 1 tot 4 spelers en duurt maximaal 45 minuten. Het is niet al te moeilijk en garandeert een leuke familie-avond.

ronde 1: thema, onderdelen en artwork

Qua thema zijn het gelijkaardige spelletjes. In allebei speel je een bekwame stielman. Of je nu een muur dient te betegelen (azul) of een glas-in-lood raam vervaardigt (sagrada), veel verschil maakt dat niet. Hun verhaallijnen werden mooi geïntegreerd in het spel, maar zijn  vrij dunnetjes.

Azul neemt je mee naar Portugal. De koning schreef een wedstrijd uit om zijn paleismuren te betegelen. Tegenstrevers bestrijden elkaar met de mooiste patronen. Hij die ze het best plaatst, wordt royaal beloond met overwinningspunten.

Azul is dat spel met de stralende tegeltjes. Ze komen in 5 verschillende kleuren en hebben  prachtige patronen. Ze lijken echt op kleine, portugese tegeltjes. Hun gewicht en het materiaal waaruit ze gemaakt zijn, zorgen voor een luxueus gevoel.

De speldoos bevat ook 4 dubbelzijdige spelersborden. Het budget ging duidelijk op aan de tegeltjes, want die vallen wel tegen. Ze zijn te dun, waardoor ze de neiging hebben om lichtjes krom te trekken. Ze hebben ook geen uitsparingen om je tegeltjes in te plaatsen. Zonder tegellijm blijven ze niet vast op je bord liggen. Verder vind je 9 ronde, stevige tegels in de doos. Die vormen de markt waar je tegels koopt. Op elk van hen komen 4 blind getrokken muurtegels te liggen. Azul voorziet in een stoffen zakje waaruit je blind kan bijvullen. Het artwork matcht volledig met het spel. De patronen komen overal terug. Het spel is zeer kleurrijk.

Sagrada azullia - Boxing meeples - board game review

Ook Sagrada neemt je mee naar het Iberische schiereiland, ditmaal Barcelona. Jullie strijden er om het meest lucratieve patroon te ontwerpen voor de glasramen van de Sagrada Famiglia (wikipedia).

Sagrada valt op door zijn gekleurde dobbelstenen. Qua productkwaliteit maar gewoontjes. Het lijkt allemaal meer massaproductie. Ook dit spel heeft zijn eigen stoffen zak waaruit je blind de dobbelstenen trekt. Bij Sagrada krijg je een heel stapeltje spelersborden, in verschillende moeilijkheidsgraden. Deze kaartjes zijn functioneel in orde.  Hoewel ze ook dun zijn, is dat hier geen punt. Je schuift ze namelijk in een sjabloon van een groot kerkraam. Dit sjabloon is wel van stevig materiaal. Niet elk raam is netjes afgewerkt aan de randen. In het kerkraam zijn uitsparingen voorzien waarin de dobbelstenen passen. In de doos vind je nog enkele kaartjes met rondedoelen en gereedschapskaartjes. Die gereedschappen laten je afwijken van de normale plaatsingsvoorwaarden. Beide soorten kaartjes voldoen. Er zit zowel een franstalig, als nederlandstalig kaartensetje bij het spel.

Qua artwork weinig klachten. Mooie vormgeving doorheen het hele spel. Er worden veel felle kleuren gebruikt. De extra gereedschapskaarten vallen een beetje uit de toon. Hun artwork is maar middelmatig.

ronde 2: spelmechanismes

Hier zien we nog steeds kleine verschillen. Waar de thema’s al erg op elkaar leken, doen de  gebruikte mechanismen dat nog veel meer.

Azul is een makkelijk spel om uit te leggen. Voor je de tegeltjes tegen de muur kan plaatsen, dien je volle rijen van hetzelfde patroon te verzamelen. Eens vol mag je op het einde van die ronde zo’n tegeltje op de muur aanbrengen en maak je het rijtje weer leeg. Je legt de tegeltjes zo efficiënt mogelijk op je spelersbord. Je mag je tegeltjes steeds slechts in 1 rij leggen, tegeltjes die je niet kan leggen, vallen op de grond, recht op het strafpunten-spoor. Je krijgt punten voor elk apart tegeltje op de muur en voor aangrenzende tegeltjes, zowel diagonaal als horizontaal. Op de makkelijke zijde van je spelersbord volg je het voorgedrukte patroon. De moeilijkere achterzijde van je spelersbord heeft geen patroon. Je mag er geen steentjes met hetzelfde patroon in dezelfde kolom en rij leggen. Dit is een beetje de omgekeerde wereld want die vrijheid beperkt je net meer..

Het spel heeft behoorlijk veel spelersinteractie. Je telt de overgebleven tegels en hun  verschillende patronen, je houdt in het oog wie nog plaats heeft op zijn bord. Zo kan je die strafpunten hopelijk naar een tegenspeler doorschuiven. Naast de puntentellingen tijdens het spel, zijn er nog algemene bonussen te verdienen bij de eindtelling. Je krijgt punten voor volledige rijen en kolommen, er liggen ook punten te wachten voor het plaatsen  van 5 dezelfde tegels. Het spel wordt beëindigd door de eerste speler die een volledige rij afwerkt.

Uit de beschikbare markt moet je alle tegels van 1 patroon nemen. De andere gaan naar de centrale markt. Als je hier shopt, moet je ook alle tegels van 1 kleur nemen. Telkens de markt leeg is, volgt er een puntentelling en een herbevoorrading.

De wissel van de startspeler is ook mooi bedacht. Wie eerst uit de centrale markt trekt, krijgt er de extra starttegel bij. Helaas is dit ook je eerste straftegel. Startspelers zitten dus niet in volgorde naast elkaar.

Sagrada gebruikt massaal veel dobbelstenen, de vijand van elke strategische speler.  Dobbelstenen zijn te willekeurig en werken tegen lange termijnplanning. Sagrada gebruikt ze echter op een niet-klassieke manier. Net zoals in Azul komen ze in 5 verschillende kleuren. Je dient ze ook nu op de best scorende plaats te leggen, volgens weeral een patroon. Je volgt je patroon met de kleuren van de dobbelstenen. Hun getalwaarde is de tint van die kleur.  Ook hier is er een marktplaats. De dobbelstenen worden blind getrokken en op een voor ieder bereikbare plek gelegd. Nooit wordt er 1 geworpen. Je kiest om beurten de dobbelsteen die je wenst. Als er enige interactie zou zijn, is ze hier. Doordat je geen rechtstreekse strafpunten aan elkaar kan geven, blijft dit beperkt. Soms is het wel interessant om een bepaalde kleur of tint van een tegenspeler af te snoepen.

Elke plaatsing moet voldoen aan enkele algemene voorwaarden. Er mogen geen identieke kleuren of tinten naast elkaar geplaatst worden. Het patroon van je speelkaart moet gevolgd worden. Je gebruikt elk spel andere doelen om punten te halen. Als bonus zijn er ook nog gereedschapskaarten. Die bieden manieren om dobbelstenen te plaatsen zonder aan de plaatsingsvoorwaarden te moeten voldoen. Sagrada eindigt na 10 rondes. Dobbelstenen kiezen doe je elke ronde eerst met de klok mee. Nadat elke speler er 1 gekozen heeft, draait die volgorde om.

De plaatsingsregels, bonusdoelen en gereedschapskaarten maken het spel iets moeilijker uitlegbaar dan Azul. Het is meer, maar nog steeds binnen de perken. Het spel is iets mentaler.  Je bent meer bezig met jouw ideale plaatsing, nu en voor de volgende rondes.

ronde 3: diepgang

Beide spellen zijn niet meteen de meest diepgaande. Ondanks de weinige regels die Azul nodig heeft, is dit toch de meest uitdagende. Niet je eerste spelletje, maar de daarop volgende. Er is meer interactie, dus ook meer strategie dan in Sagrada. Eens je het spelletje door hebt, heb je meer doordachte keuzes tot je beschikking. Je moet rekening houden met het spelersbord van je tegenspelers, het overgebleven marktaanbod en de bonuspunten. Je kan tegenspelers echt dwarsbomen of strafpunten aansmeren.

Sagrada is meer een legpuzzel. Je bent met je eigen puzzel bezig en nauwelijks met die van de anderen. Voldoen aan de plaatsingsregels geeft je meer punten dan anderen trachten te dwarsbomen. Je hebt toch voldoende opties om die andere dobbelstenen nog kwijt te geraken. Voor het iets grotere gezin bestaat er een uitbreiding voor 5 tot 6 spelers.

Eindstreep

Azul en Sagrada konden maar weinig afstand nemen van elkaar. Het zijn erg gelijkaardige spelletjes. De productkwaliteit en de looks van Azul winnen het nipt van die van Sagrada. De diepere strategie én de grotere spelersinteractie van Azul dienen de genadeslag toe!

Azul

Pro’s

  • spelersinteractie
  • productkwaliteit
  • uitgelegd op 5 minuten

Contra’s

  • te dun spelbord
  • tegeltjes liggen los

Sagrada

Pro’s

  • prijs/kwaliteit
  • familiegericht
  • vrij eenvoudige regels

Contra’s

  • massaproduct
  • weinig spelersinteractie

Lost Password