Secret Hitler Review

Follow
7.6

7.2

Duitsland tijdens zijn donkerste dagen. Je reist terug naar de vorige eeuw, de jaren 20-30. Liberalen en fascisten strijden om overwicht in de Reichstag. Het is geen goede periode om te koop te lopen met je politieke voorkeur. De liberalen zijn al jaren aan de macht, maar die heeft hen verblind. De opkomende fascisten zijn nu nog met minder, maar hun aantal en macht groeit. Onder hen bevindt zich Hitler. Hij misbruikt de democratie om zijn greep op de maatschappij te vergroten.

Het spel begint met het uitdelen van de rollen. Elke speler krijgt een gesloten omslag overhandigd. Daarin vind je je rol: liberaal, fascist of secret Hitler. Liberalen hebben steeds de meerderheid, ongeacht het aantal deelnemers. Het spel vervolgt met een verplicht nummer. Iedereen, behalve de fascisten, sluit de ogen. De fascisten kennen dus de rol van elke speler en elke speler die van zichzelf. Wanneer iedereen terug de ogen opent, ontwaken we in de Weimar-republiek.

secret Hitler spelonderdelen - Boxing meeples - board game review

Spiele Propaganda

secret Hitler fascist - Boxing meeples - board game reviewHet doel van het spel is vrij eenvoudig. Elke zijde probeert zijn ideologie door te drukken. Liberalen willen een bepaald aantal van hun wetten goedgekeurd krijgen of Hitler vermoorden. Fascisten willen hun ideologie doordrukken of Hitler aan de macht krijgen. Elke ronde worden een president en een kanselaar voorgedragen. Alle spelers stemmen daarna of zij met die keuze akkoord zijn. Deze 2 hebben veel te zeggen. De president mag elke keer de 3 bovenste kaarten van een blinde stapel nemen. Op die kaartjes staat afgebeeld of het een liberale of fascistische wet is. Hij kiest er 1, die hij teruglegt, en geeft er 2 door aan de kanselaar. Die draagt de verantwoordelijkheid om een wet te kiezen en ze neer te leggen. De president is dan weer degene die andere spelers kan ombrengen, liefst Hitler natuurlijk! Goed om weten is dat er een overaanbod aan fascistische wetten wordt voorgedragen ter stemming. Spanning op meerdere fronten!

secret Hitler fascist bord - Boxing meeples - board game review

Stilaan zie je zo de strijd ontstaan. Liberalen willen geen fascistische kanselaar. Hij zou zonder nadenken de nazi wetten goedkeuren. Hitler wil net geheim blijven om zo kanselaar te worden en meteen te winnen. Liberale kanselaars krijgen soms enkel 2 fascistische wetten doorgegeven zodat ze tegen hun ideologie moeten stemmen.  Fascisten proberen zich zo lang mogelijk te verschuilen. Doordat de liberalen geen idee hebben wie welke rol speelt, zullen zij elkaar moeten zoeken en leren vertrouwen.

secret hitler liberaal bord - Boxing meeples - board game review

Die Abrechnung

Secret Hitler doet wat sociale spellen moeten doen. Het ontlokt discussies. Keuzes van spelers worden in vraag gesteld. Politiek komt ter sprake. Liberalen die zeker van elkaar zijn, spannen samen. De leugens vliegen je om de oren,….  Je hebt meerdere skills nodig om de verschillende niveau’s van het spel te doorgronden. Lichaamstaal kunnen aflezen en zelf makkelijk leugens verspreiden, komen eindelijk goed van pas.

Secret Hitler is een social deduction game. Dit is een bijzondere categorie op het schap met spellen. Je kan het best zien als een rollenspel. Niet elke speler kent de rol van de anderen. Door middel van logisch nadenken en deductie, probeer je de rollen van de anderen te ontmaskeren. Zelf moet je bluffen om die van jou verborgen te houden. Dit genre spellen staat in het rek bij de partygames. Ze brengen een groep vrienden samen rond de tafel. 5 tot 10 in dit geval!

secret Hitler Trump - Boxing meeples - board game reviewNog een klein woordje over de looks van het spel. De doos valt natuurlijk op door de naam Hitler. Toch een beetje gevoelig nog, zelfs na decennia. Het gebruikte lettertype op de speelkaarten lijkt ook op dat uit nazigeschriften. Verdere Nazisymbolen werden vermeden. De doos kreeg een verweerde look mee. Alsof ze gemaakt werd in die periode.

Bovenal dient benadrukt te worden dat het spel op geen enkele manier het nazi-ideologisme verheerlijkt, noch goedkeurt. Een officieel setje vervangkaarten maakt dit nog duidelijker. Trump en enkele bekende leden uit zijn administratie komen in het spel. De nazi’s gaan eruit!

• thema
  • uitlokken discussie
  • looks