Small World of Warcraft Review

8.1

7.9

Met schaamrood op de wangen moet ik bekennen dat ik het moederspel nog nooit speelde. Nochtans een monsterhit én vooral: bedacht door een belg, Phillippe Keyaerts. Na een jarenlange stroom aan uitbreidingen, komt een samenwerking tussen Blizzard Entertainment en Days of Wonder nu met een op zichzelf staande versie. Je komt terecht in de fantasiewereld van World of Warcraft, een razend populaire videogame. Je spelbord wordt overrompeld door orcs en dwergen! Rassen afkomstig van die digitale broer zwerven door de landen van Azeroth. Beschavingen komen tot bloei en zullen weer in verval raken nog voor de avond om is.

Rules of engagement

Small world of warcraft spelborden - Boxingmeeples - boardgame reviewSmall World of Warcraft is een strijd om territorium en invloed. Je speelt op kaarten van de eilandrepubliek Azeroth. Elk eiland staat op een aparte kaart afgebeeld en het spelersaantal bepaalt hoeveel er zo meedoen. Hoe groot je spelersgroep ook is, het spelbord zal steeds bewust te klein zijn. Door het combineren van zo’n zelfstandige kaarten slaagt Small World of Warcraft er op een elegante manier in de spelomgeving aan te passen aan het spelersaantal.

Bij aanvang van een spel kies je 1 van de 16 rassen, elks met specifieke mogelijkheden én trek je een kaart die je een bijkomende kracht schenkt. Hiermee probeer je je invloed in Azeroth zo groot mogelijk te maken. Het bezitten van bepaalde territoria of krachtige artefacten geeft daar bovenop nog eens recht op bonussen.

Net zoals in de echte wereld zullen beschavingen opkomen en weer verdwijnen. Door je schaarse krachten te verspreiden over meer territoria, verzwak je ook je positie. Andere opkomende rassen zullen hiervan gebruik proberen te maken en niet twijfelen om ze te veroveren. Aan jou om je ras op tijd in verval te laten gaan! Bemachtig een nieuw ras en krachtkaart en hernieuw je pogingen tot werelddominantie met deze nieuwe combinatie.

Small world of warcraft rassen - Boxingmeeples - boardgame review

Na elke beurt verdien je een munt voor elk gebied dat je dan bezet. Wie de meeste munten heeft op het einde van het spel is de winnaar.

Purchase or decline

Small world of warcraft rasbadge - Boxingmeeples - boardgame reviewKan dit spel jou overtuigen? Natuurlijk is Small World of Warcraft het zoveelste “dudes on a map”-spel. Gelukkig heeft het enkele interessante twists die het onderscheiden van de massa:

• Zo speel je dus niet op één landmassa op één spelbord maar op moduleerbare kaarten per eiland naargelang het spelersaantal. Dit verzwaard ook de beslissing welke gebieden je wilt aanvallen en in welke regio. Zijn er sterke artefacten of bonussen te verdienen? Heb ik genoeg middelen om mijn kracht te verspreiden?
  • Je beveelt meerdere rassen tijdens 1 spel. Goed aanvoelen wanneer je je huidige ras in verval laat gaan en je kans waagt met een nieuwe is essentieel. Telkens komen er dus totaal nieuwe raskrachten en krachtkaarten in het spel. Elke ronde zijn jouw mogelijkheden en die van je tegenstanders anders. Nieuwe tactieken dringen zich dan ook steeds op.

Small world of warcraft rasbadge 2 - Boxingmeeples - boardgame reviewDe samensmelting van Small World en War of Warcraft is zeer zeker geslaagd. De fantasiewezens uit de videogame passen perfect in het bordspel. WoW-fans op zoek naar een bordspel worden op hun wenken bediend.

Spelers die de originele versie van Small World maar niets vonden, zullen niet plots overdonderd worden door deze versie. Hoewel ze iets diepgaander is dan het moederspel, heeft die meer uitbreidingsmogelijkheden.

Small world of warcraft rasbadge 3 - Boxingmeeples - boardgame reviewDe herspeelbaarheid is enorm. Daar zorgen het moduleerbare spelbord en de quasi onbeperkte combinatiemogelijkheden van de verschillende rassen met de extra krachtkaart voor. Even overwoog ik om het unieke aantal mogelijkheden te berekenen maar laat ik het er op houden dat je, bij normaal gebruik, hoogst waarschijnlijk nooit met elke combinatie gaat spelen.

• perfecte integratie videogame
  • deftige spelonderdelen

• af te raden met 2 spelers