Space base Review

7.5

7

Zet je ruimtehelmen op en bereid je voor op deze missie! Space base is machi koro in de ruimte, maar beter. Dobbelstenen leiden deze ruimtevlucht op zijn zoektocht naar betere technologie en meer performante motoren. 2 tot 5 astronauten nemen deel aan een ruimteavontuur van een uurtje. Je zal geluk én strategie nodig hebben om deze missie te volbrengen!

Space base is een leuk spelletje dat gebruik maakt van kaarten en dobbelstenen. Het gebruikt een eenvoudig engine building systeem om een winnaar te bepalen. Engine building betekent dat er in het spel meerdere acties zijn die invloed hebben op elkaar. De effecten op sommige gespeelde kaarten werken versterkend samen met andere. Publiek beschikbare ruimteschip-kaartjes kunnen gekocht worden uit een gemeenschappelijke markt en versterken je vloot. Wie eerst 40 punten haalt, wint. Simpel!

Space base spelopstelling - Boxing meeples - board game reviewGround controls for space base

Het gebruik van dobbelstenen betekent een verhoging van de geluksfactor. Een ingreep van de ontwerper beperkt deze factor. Je kan kiezen hoe je de dobbelstenen gebruikt. Kies je de waarde van elke dobbelsteen apart of hun gezamenlijke waarde.

Elke speler start met een eigen spelbord met 12 aanlegpoorten voor ruimteschepen, genummerd van 1 tot 12 en netjes naast elkaar gelegen. Je plaatst er de ruimteschip-kaartjes. 12, omdat je met twee dobbelstenen kan gooien en dat dus de maximaal gegooide waarde is. De uitkomst van je worp activeert het desbetreffende station en alzo zijn aanwezige ruimteschip. Elke worp telt voor elke speler. Die beslist dan ook nog eens zelf hoe hij die dobbel worp gebruikt. Elke dobbelsteen apart of hun waarde samen, onafhankelijk van de keuze van je tegenspelers. Hierdoor is er nauwelijks wachttijd. Iedereen is steeds gelijktijdig bezig met het spel.

Space base spelersbord - Boxing meeples - board game review

Onderaan je persoonlijke spelersbord is ruimte voorzien voor drie sporen. Hierop duid je aan hoeveel geld je ter beschikking hebt, hoeveel punten je reeds hebt verzameld en wat je startinkomen is. Elke aankoop kost je al je geld. Er is geen wisselgeld en je valt na elke aankoop terug op je startinkomen. Omdat je geen nieuwe kaart hoeft te kopen, kan je ook sparen voor een duurdere. Je verhoogt deze sporen door de effecten op je gespeelde kaarten.

Space base kaarten - Boxing meeples - board game reviewCentraal voor iedereen beschikbaar is er een markt met ruimteschip-kaarten. Ook zij hebben een waarde tot 12.  Ze vervangen het schip dat op die positie lag. De ruimteschip-kaarten nemen toe in aankoopprijs en geboden effect. Leuk is dat elke kaart 2 kanten heeft. In zijn gewone positie geldt het effect dat nu zichtbaar is in de blauwe strook, bij je eigen worpen. Eens je sterkere vervangers koopt, draai je het kaartje om en plaatst het omgekeerd bovenaan hetzelfde ruimtestation. De effecten die het kaartje nu toont, in het rood, gaan af, elke keer dat dat station geactiveerd wordt door de worp van een tegenspeler.  Je mag er meerdere kaartjes onder steken en al hun effecten uitvoeren. Zo ontstaat dus die engine builder. Sommige getallen gaan sterker en sterker worden. Strategie wordt belangrijker. Wil je op elke waarde ruimteschepen of concentreer je je op enkele? Kies je voor veel ruimteschepen op de eerste 6 stations of bouw je meteen uit tot op het 12de?  Met 2 dobbelstenen en de vrije keuze over hun gebruik, kan je immers verwachten dat je de eerste 6 veel meer kan gebruiken. De hogere getallen bieden dan weer sterkere beloningen. Naast de gewone ruimteschip-kaarten kan je voor elke waarde nog een koloniekaart kopen. Deze  kaarten kosten meer en geven ook meer. Je sluit er dat slot mee af. Je kan geen kaarten meer bijleggen op die waarde. Ze zijn eenmalig veel punten waard. Het is een manier om geld in punten om te zetten.

Expansion of the Universe

Ruimteschepen ontdekten al een aantal nieuwe werelden in het space base-universum. Je hebt er 2. Wetenschappers voorspellen dat het hier niet bij zal blijven. De eerste uitbreiding kreeg de naam command station en is meer van hetzelfde. Deze speluitbreiding bevat alles om 2 extra ruimtevaarders te lanceren. De tweede uitbreiding, the emergence of shy Pluto brengt meer verandering. Het zou de eerste in een “saga-reeks” zijn. Scenario’s leiden je naar nieuwe speltechnieken. Het is een verhaal waar je doorheen zweeft. Achteraf kan je de bijhorende kaarten gewoon toevoegen aan je basisdoos.

My space or yours?

Space base spaceship - Boxing meeples - board game reviewHet heeft een kleine voetafdruk. Er zit veel spel in weinig onderdelen. De doos neemt maar weinig ruimte in. Het artwork is kleurrijk en past bij het spel. Er is wel te weinig variatie in de tekening van de ruimteschepen. Hetzelfde model in andere kleuren komt steeds terug.

Space base is een perfect spel om nieuwelingen te introduceren. Het is niet moeilijk en speelt zeer vlot. Het is niet perfect uitgebalanceerd maar, heeft dat ook niet nodig. Het is bedoeld als een pretentieloos spelletje. Zijn lengte en ritme maken het tot het beste tussendoortje of familiespelletje in zijn genre.

• 1 van de beste dobbelspellen op de markt
  • nauwelijks wachttijd
  • makkelijk om op te zetten/uit te leggen/te spelen