Splendor Review

7.5

8.1

Dit spel zou zich kunnen afspelen in de Antwerpse Diamantwijk. Handelaars in edelstenen, strijden er om de mooiste steen, aan de beste prijs. Zij die de mooiste collectie hebben, lokken kapitaalkrachtige nobelen naar hun atelier. Verblind door je weelde gaan ze nooit meer weg.

Splendor: het is de naam van 1 van de poortwachters aan de toegangsweg naar het Grote Spelland. Hij werkt in shiften samen met Ticket to ride, Carcassonne en Catan. Met een Engelse term worden zulke spellen “gateway games” genoemd. Het zijn board games, waarvan men veronderstelt dat ze in staat zijn om nieuwe spelers naar onze hobby te lokken.

Splendor spelopstelling - Boxing meeples - board game review

Gem-play

Om de handelsoorlog te starten, schud je de 3 soorten ontwikkelingskaarten, elk  apart. Je maakt er 3 rijen mee. Zij vormen de centrale marktplaats. Onderaan de groene kaarten, in het midden de gele en bovenaan de blauwe kaarten. Elke rij bestaat uit 4 open gelegde kaarten. Vooraan ligt de gedekte overschot van die kleur. Telkens er een kaart wordt weggenomen, vul je meteen aan met de bovenste, gedekte kaart van die kleur.

Splendor kaarten - Boxing meeples - board game review

Een extra rij wordt gevormd door de nobelen. Je legt ze boven de vorige 3 rijen ontwikkelingskaarten. Van de 10 beschikbare aristocraten, leg je er 1 meer als het aantal spelers. De andere verdwijnen definitief uit dit spel.

De edelsteentokens leg je, weer netjes per kleur gerangschikt, op een makkelijk bereikbare plaats. Zij vormen de centrale voorraad. Elke soort edelsteen heeft zijn eigen kleur. Op het einde van je beurt, mag je er maximaal 10 bezitten.

Om het spel te beëindigen heb je 15 punten nodig. Daarna mag elke speler zijn beurt afwerken, tot iedereen er net evenveel heeft benut. Om beurten heb je de keuze uit 1 van de 4 beschikbare acties:

• Je kan 3 edelstenen van een verschillende kleur nemen, zonder voorwaarde.
  • Of je kan er 2 van dezelfde soort nemen, op voorwaarde dat er minstens 4 van die soort overblijven.
  • Een volgende actie is een kaart reserveren. Je neemt ze uit de centrale markt en in je hand. Je verdient er ook nog eens eens goud mee. Maximaal 1 per beurt, en niet meer dan de 5 beschikbare in het hele spel, voor alle spelers te samen.
  • Tenslotte kan je een kaart uit de marktplaats kopen of een eerder gereserveerde. Eens gekocht, leg je ze voor je, netjes per kleur gerangschikt. Vanaf nu kan je ze gebruiken om mee te betalen. Je betaalt met de afgebeelde edelsteen zonder dat je hem echt moet afgeven. Elke nieuwe aankoop heeft die kaart gewoon al een nieuwe edelsteen ontgonnen. Je kan er weer mee betalen. Je mag zoveel kaartjes hebben als je wilt. Uiteindelijk zal je zo zelfs ontwikkelingskaarten kunnen kopen, zonder ook maar 1 echte edelsteen te bezitten. Sommige kaarten zijn dan ook nog eens meteen punten waard.

Splendor nobele - Boxing meeples - board game review Splendor nobele - Boxing meeples - board game reviewOp het einde van elke speler zijn beurt, wordt er gekeken of er werd voldaan aan de voorwaarden voor een bezoek van een nobele. Zij worden automatisch naar je winkel gelokt en zijn allen 3 punten waard. Hun bezoekjes gebeuren spontaan. Ze blijven bij jou, als je ze kan betalen door enkel je kaarten te gebruiken.

Edelspel-onderdelen

Het thema in dit spel is eigenlijk flinterdun. Daar draait het ook echt niet om. De instap kwaliteiten van Splendor én de geboden kwaliteit doen het hem. Je krijgt waar voor je geld. Een spel met toch een zekere strategische waarde én meerdere lagen. De illustraties zijn mooi en passend in het thema. De tokens met edelsteen-afbeeldingen, tillen het echt over de rand. De speldoos heeft een handige, plastic binnendoos. Alle spelonderdelen passen er netjes in. Kleine dingetjes, die het spel boven de monopoly-categorie plaatsen.

Splendor is in essentie een kaartspel. Je vindt er 90 in de doos. Ze komen in 3 verschillende soorten. Je herkent ze aan hun groene, gele of blauwe achterzijde. Links onderaan staat hun aankoopprijs in edelstenen afgebeeld. Hun eventuele waarde bij de eindtelling, staat links bovenaan. Afgebeelde edelstenen, rechts bovenaan, tellen als echte edelstenen wanneer je een nieuwe kaart betaalt.

De nobelen staan afgebeeld op 10 vierkante tegels. Ze zijn steeds 3 overwinningspunten waard. Hun vereisten liggen dan ook hoog. Ze doen niet allemaal mee bij elk spel.

Splendor edelstenen - Boxing meeples - board game reviewEr zijn 5 soorten edelstenen te verkrijgen én goud: diamant, saffier, onyx, emerald en robijn. Ze staan afgebeeld op ronde tokens. Elke soort op zijn eigen kleur. Toevallig die kleur die gebruikt wordt om de kostprijs van de kaarten af te beelden, hoe verzinnen ze het?

Is Splendor a gamer’s best friend?

Splendor is een volledig uitgeklede “engine builder”. Dit spelmechanisme gebruikt kaarten, die elkaar sterker maken. De kracht van zulke spellen ligt in de keuzes die je moet maken. Uit de beschikbare kaarten, kies jij degene die het best passen bij je reeds gespeelde kaarten. Als je van dit soort spelletjes houdt, loont het de moeite om ook eens naar 7 wonders , Space base of Azul te kijken. Alledrie ook games met weinig regels en toch veel diepgang.

Het is een wolfje in schaapsvacht. Er zit enorm veel spel samengeperst in deze doos. Je maakt kennis met een uitgekiende engine builder. De verschillende paden naar de overwinning zijn vrij snel duidelijk voor iedereen. Eens die duidelijk zijn, kan je beginnen met de volgende stap: elkaar te snel af zijn door kaarten te reserveren of bepaalde edelstenen uit de voorraad te nemen. Het spel slaagt erin om ook nieuwe spelers vrij snel naar die extra lagen in het spel te leiden.

Splendor loopt op rolletjes. Je kan elke beurt iets doen. Doordat de beslissingen niet te zwaar zijn, blijft het tempo erin. De beperkte speelduur zorgt ervoor dat je het meermaals na elkaar kan spelen.

• gestroomlijnde engine builder
  • geschikt voor iedereen
  • kwaliteit spelonderdelen