Teotihuacan: City of Gods Review

Zwaargewicht arena
7.9

8.2

Teotihuacan was een antieke stad in Meso-Amerika.  Haar restanten zijn te vinden in het huidige Mexico waar de overblijfselen van een 700-tal tempels en paleizen voor hoogwaardigheidsbekleders werden teruggevonden. Dit UNESCO-werelderfgoed floreerde van 600 vC tot 750 nC en volgens de legendes werd ze gebouwd door en voor hun goden.

Deze vroege samenleving liet geen geschreven bronnen achter en werd gebouwd volgens een duidelijk patroon: Wijken voor bewoners en ambachtslieden die de tempels omringen en enige vorm van verdedigingswerken lijken afwezig te zijn.  We weten dat Teotihuacanen zot waren van tlachtli (balspel op leven en dood) en hoofdjes hakken maar ondanks jarenlange opgravingen werden tot op heden helaas geen sporen van een bordspel-cultuur terug gevonden.

Teotihuacan tempel - Boxing meeples - board game review

Hoe speel je Teotihuacan?

Teotihuacan is de zoveelste worker placer met een strak grondstoffenbeleid.  Je hebt een spelbord met daarop meerdere locaties.  Elke locatie kan geactiveerd worden door er een worker te plaatsen, dienaar genaamd.  De locaties hebben invloed op elkaar en de juiste combinaties activeren mogelijkheden op andere delen van het bord.

Acties betaal je met je schaarse grondstoffen.  Typisch zijn de beperkte plaatsen voor dienaren per locatie en de stijgende prijs van acties.  In het spel speel je 1 van 4 rivaliserende families.  In een op cacao gebouwde maatschappij strijden zij om de gunst van de goden.  Samen bouwen zij aan de grote zonnetempel.  De winnaar komt in de gunst van de goden en toont dit met zijn overwinningspunten. Toegegeven, het zijn niet meteen de meest sociale spelletjes.  Spelers zijn toch vooral bezig met het optimaliseren van hun eigen beurt. Teotihuacan spelbord - Boxing meeples - board game review

Aaah, de gameplay van een worker placer, steeds een genot.  Bijna zo moeilijk om op papier te zetten, als uit te leggen aan nieuwe spelers.  De links en effecten van de ene actie op de andere helder uitleggen, lijkt op onderwezen worden in de vrije markteconomie door bedelaars.

Enkele specifieke mechanismes verdienen voorafgaandelijk een woordje uitleg:

• Je speelt Teotihuacan in 3 rondes, eclipsen genaamd.  De eerste ronde bestaat uit 11 reïncarnaties en een afsluitende ronde.  Elke keer er 1 van je drie dienaren sterft, verhoog je de reïncarnatieteller.  Elke eclips krijg je 1 beurt minder op die teller.  Teotihuacan laat je niet willekeurig acties op het bord kiezen.  In je beurt mag je 1 dienaar, tot 3 locaties verplaatsen.  Enkel je eindlocatie telt mee.  Dit gebeurt met de klok mee, om de beurt.  Na elke eclips volgt een puntentelling.
  • Teotihuacan is een maatschappij die voornamelijk op de cacaoteelt is gebaseerd.  Het is belangrijk om steeds een voorraad te hebben.  Als je een actie wilt uitvoeren, in een vakje waar reeds andere spelers staan, betaal je 1 cacao per spelerskleur reeds aanwezig.  Ook voor je eigen kleur dus.  Veronderstellend dat de meest interessante locaties ook de meeste spelers zullen aantrekken, zal je dus geregeld moeten betalen.  Andersom werkt dit ook.  Als je in een vakje eindigt met andere dienaren, kan je ook oogsten.  Je voert in dat geval de actie niet uit en krijgt 1 cacao + 1 per spelerskleur.  Er zijn ook enkele locaties die de mogelijkheid bieden om cacao te verdienen.
  • De dienaren in dit spel zijn dobbelstenen.  Ze kunnen verschillende leeftijden hebben en starten op waarde 1.  Meerdere acties op het spelbord verouderen je dienaren.  Als je ze uitvoert, moet je je dienaar-dobbelsteen verdraaien naar de volgende waarde.  Op 6 sterven ze.  De doden passeren nog een laatste ceremoniële locatie waar ze kiezen uit enkele grafgiften.  Die nemen ze mee naar hun volgende leven.  Ze komen terug in het spel op hun startwaarde 1, op locatietegel 1.   Tijdens de rondetelling moet je betalen voor je werkers.  Oudere dienaren kosten ook meer cacao.  Niet kunnen betalen, kost je 3 strafpunten per cacao-tekort.  Op tijd reïncarneren valt dus aan te raden!

Uiteindelijk draait het spel om de locaties met hun bijhorende effecten.  Er zijn 2 soorten locaties.   Centraal op het spelbord staan enkel plaatsen die geactiveerd worden door het uitvoeren van andere acties.  Rondom staan de verschillende plaatsen waar je die acties kan uitvoeren.

Ten eerste de locaties rondom het bord:  Het zijn de plaatsen waar het spel zich echt afspeelt.  Er zijn 8 verschillende locatietegels.

3 ervan leveren de grondstoffen om de acties op andere tegels te kunnen betalen: goud, steen en hout.  Hun beloningen nemen toe naargelang het aantal dienaren dat je op die locatie hebt én hun ouderdom.  Op elke grondstoftegel kan je ook gaan bidden.  Elke locatie heeft zijn eigen kleur gebedshuis, die verwijst naar 3 centrale sporen in dezelfde kleuren.  Je dienaar staat daar dan wel vast, tot iemand anders die plaats inneemt, of je zelf 3 cacao betaalt.  Als je 1 cacao offert tijdens zo’n gebedswake, verdien je er een beloning erbovenop.

De alchemistentegel geeft je de mogelijkheid om acties te versterken.  Je kan er tegels kopen met goud.  Die tegels geven je extra inkomen bij het spelen van andere tegels of versterken hun effecten.

2 andere tegels hebben te maken met de bouw van de centrale zonnetempel.  Op de ene betaal je steen om te mogen kiezen uit een rij van 3 bouwstenen voor de tempel.  Je krijgt punten door een goede plaatsing én de punten die op je locatietegel staan afgebeeld.  De beloningen nemen toe naargelang de verdieping waar je de bouwsteen plaatst.  De andere tegel laat je versieringen aanbrengen aan de tempel.  Je koopt tegeltjes om de tempel te versieren.  Hun plaatsing op de tempel is niet willekeurig.  Je verdient extra punten door het overeenkomen van de symbolen op je versieringstegel en de plaats waar je ze legt.

De locatie waar je reïncarneert is ook de gebedstegel.  Er staan 3 tempels met elk hun eigen effect en onmiddellijke beloning.  Als je er een dienaar plaats, blijft die daar tot iemand je plaats inneemt of je hem vrijkoopt.

De laatste locatie die rondom het bord ligt is de tegel van de verering der doden.  Hier kan je met hout betalen.  Je koopt er kleine schrijnen.  Ook hier geldt dat het aantal en de ouderdom van je dienaren bepalend is voor de te behalen beloning.  Hun aankoop zet een keten van beloningen in gang.

Teotihuacan tempel - Boxing meeples - board game reviewTenslotte de centrale locaties op het bord:  De grootste is de zonnetempel.  Je bouwt hier die gemeenschappelijke trappiramide.  Op zijn bouwblokken staan 4 symbolen afgebeeld.  Elk symbool dat bovenop eenzelfde symbool gelegd word, is onmiddellijk een punt waard.  Elke keer je een tempelblok kan plaatsen, stijg je een trede op het bouwspoor.  Gekleurde symbolen geven je daar bovenop nog een extra punt. Bij elke rondetelling krijg je een aantal punten per bereikte trede, waarna je weer beneden aan de trap begint.

Nog een ander puntenspoor geeft weer hoeveel kleine schrijnen je reeds bouwde ter nagedachtenis van de ereburgers.  Elke keer dat je stijgt op dat spoor, nemen de te verdienen beloningen toe.  Het schrijn zelf neem je af de actietegel en plaats je op de volgende vrije bouwplaats op het daarvoor voorziene bouwspoor.  Je verdient de punten afgebeeld op de locatie waar je bouwseltje stond én ook nog eens de beloning die je bedekt met je gebouw op het pad der doden.

Teotihuacan voortgangsspoor - Boxing meeples - board game reviewsEen belangrijke bron voor punten en grondstoffen zijn de 3 laatste sporen op het middenbord.  Het zijn 3 verschillend gekleurde sporen, met elks hun eigen type beloning: punten, grondstoffen of cacao. Bij verschillende te nemen acties tijdens het spel, hoort een vooruitgang op zulk spoor.  Zowel de alchemistentegel, grondstoftegels als de giften bij je overlijden kunnen je op deze sporen laten stijgen.  De beloningen nemen steeds toe.  De hoogste beloning op elk spoor, kan slechts door de snelste speler alleen geïnd worden.  Geregeld worden de afgedrukte beloningen op het spelbord afgewisseld met stapeltjes beloningstegels.  Wanneer je zo’n niveau behaalt, mag je hieruit jouw beloning kiezen.  De rest blijft liggen voor de volgende speler die dat niveau behaalt.

Bijkomend is er nog een laatste manier om punten te scoren.  Op sommige van de te verdienen beloningstegels staat een masker afgebeeld.  Tijdens de eclipsen krijg je punten voor reeksen van verschillende maskers die je verzameld hebt.  Dit is geen winnende strategie op zichzelf, maar toch een niet te negeren bron aan punten.

Artefacten

De spelcomponenten zijn bovengemiddeld, maar zonder wauw-effect.  Enkel de bouwstenen voor de centrale tempel steken er bovenuit.  Wel enkele kleine tegenvallers:  De spelonderdelen kunnen niet netjes opgeborgen worden.  Eens opgeruimd, zit de doos vol gripzakjes van verschillende maten.  De zakjes zitten vol kartonnen tegels in alle formaten, grondstofblokjes en andere tokens.  Dit alles geeft een rommelige indruk.

Als dienaren worden er standaard dobbelstenen gebruikt in dit spel.  Eens ze naar de zijde met het getal 6 worden gedraaid, sterven ze.  Hun dood triggert nog een speciale beloningslocatie, waarna ze reïncarneren. Passend detail zouden dobbelstenen geweest zijn zonder het getal 6, maar met een “gestorven dienaar-icoontje”.

En dat gevoel van gebrek aan passende en zich verafscheidende details geldt voor het gehele artistieke deel van Teotihuacan.  Goed, maar niet uitzonderlijk.  De print op de speldoos is veruit de mooiste afbeelding in het spel.  Niet dat er niet veel moeite voor lijkt gedaan te zijn.  Er werd duidelijk wel getracht om het thema met de looks te blenden.  Het blijft echter allemaal wat te overdacht.  Er is weinig artistieke creativiteit te bespeuren.  Alles is zo functioneel, zonder tierlantijntjes.

Qua integratie van het thema overtuigt het spel niet echt.  Worker placement bordspellen lijken vaak moeite te hebben om vlot een thema te integreren.  Het lijkt alsof het op de ruwe puzzel werd geplakt. Enkele kansen werden over het hoofd gezien.  De locaties rond de centrale tempel op het spelbord bieden volgens ons meer mogelijkheden om de tijdsgeest te benadrukken.  Omheen zo’n tempel stonden toch wel werkplaatsen en souvenirwinkeltjes?  Een cacaoplantage en goudmijn in de omgeving?  Misschien krijg je zelfs mensenoffers op een “toffe” manier in het spel.  In de plaats daarvan bestaat elke locatie uit een rechthoekig vak, met daarop de uitleg over zijn werking in beeldtaal, droog.  Sommige uitgebeelde spelregels lijken op een later moment aan het spelbord te zijn toegevoegd.  Weggestopt in een hoekje, op een overgebleven plekje.

Teotihuacan actietegel 2 - Boxing meeples - board game reviewTeotihuacan actietegel - Boxing meeples - board game reviewDe set-up van het spel biedt een aantal variaties. Er zijn vervangtegels voor bijna alles.  Je kan zo ook de volgorde van de locatietegels rondom aanpassen. Veel van de inhoud van de speldoos is dus gericht op  een hoge herspeelbaarheidsfactor. De game kent hierdoor vele mogelijke reïncarnaties die de spelervaring fris en afwisselend houden.

FINAL THOUGHTS

Teotihuacan priesters - Boxing meeples - board game reviewKan dit bordspel geklasseerd worden als boardgame-werelderfgoed? Teotihuacan biedt weinig tot geen vernieuwingen.  Alle gebruikte mechanismes kan je al eens tegengekomen zijn.  Het combineert ze wel kundig.

Gelukkig overstijgt de spelkwaliteit met gemak de som van de componenten.  Het spel is een uitdagende puzzel, met vele paden naar punten.  Ondanks het onuitlegbare karakter van dit soort spellen, zal een regelmatige gamer er snel mee weg zijn.  Niet iedereen gaat er van genieten.  Na een harde werkweek zoeken sommigen toch iets meer luchtigheid.  Je moet zoveel in het oog houden dat je gegarandeerd wel eens iets zal vergeten.

Vreemd is de nummering van de 8 tegels waar de acties genomen worden.  Ondanks het feit dat je steeds met de klok mee het bord dient te volgen, volgt hun nummering geen logica.   De tegels werden niet numeriek geplaatst.

Tegen het einde van het spel worden sommige tegels waardeloos.  Ofwel is de zonnetempel af en deze bouwtegel dus nutteloos,  ofwel is het pad der doden volgebouwd.  Een enkele keer heb je alle alchemie-acties reeds betaald of de tempel volledig  versierd.

• De “veroudering” van dobbelstenen/dienaren
  • Gemeenschappelijk aan de tempel bouwen
  • Meerdere mogelijkheden om punten te sprokkelen