Terraforming Mars Review

Middengewicht arena Prijswinnaar Arena
9

Kampioen

9.1

Terraforming Mars is speelbaar in een tweetal uur, doch enkel met ervaren spelers en snelle beslissers. Het spel kan 1 tot 5 spelers geconcentreerd bezighouden met zijn gemiddelde moeilijkheidsgraad. Wanneer Terraforming Mars destijds zijn ultieme duik naar het aardoppervlak had ingezet hield de boardgame community in volle verwachting haar adem in.

De landing overtrof elke gamer zijn stoutste dromen. In de daaropvolgende jaren werden enkele uitbreidingen achterna gezonden maar al van in het begin was het duidelijk: dit is het spel van een generatie! Op het juiste moment op de juiste plaats. Zeker als je weet dat er eigenlijk wel heel reële plannen zijn om Mars te gaan koloniseren. Terraforming Mars is dus een boardgame doordrongen van zijn ruimteverkennende tijdsgeest. To space and beyond ! Of tenminste toch tot Mars in dit geval.

De Rode Planeet KOLONISEREN

Het spel begint met elke speler die een corporation, zeg maar een groot bedrijf, kiest om Mars mee te koloniseren. Elk bedrijf is actief in een andere sector en zal dus eigen voordelen met zich meebrengen. Het spel eindigt wanneer er drie condities om op de planeet te overleven vervuld zijn, namelijk ten eerste de temperatuur verhogen van -30°C tot 8°C, ten tweede ervoor zorgen dat er minstens 9% van het oppervlak oceaan is en als derde moet de zuurstofgraad in de atmosfeer van 0% naar 14%. Niet noodzakelijk in deze volgorde. Telkens je een parameter verhoogt, neemt ook je terraformingsniveau toe.

Je kiest je persoonlijke corporation uit twee blind getrokken kaarten en legt deze voor je. Uit de stapel projectkaarten krijg je blind nog eens tien kaarten. Elke kaart kost je vier credits om in de hand te houden en later nog eens de vermelde kostprijs om ze te spelen.

Elke speler heeft zijn eigen grondstoffenbord voor hem liggen met verschillende zones voor geld en grondstoffen. Je neemt je bord en duidt je corporation haar startwaardes voor inkomsten en grondstoffen aan.

Alle kaarten kan je met megacredits (geld) betalen en sommigen kan je ook met staal of titanium bekostigen. Andere grondstoffen zijn planten die je helpen zuurstof te maken, energie om om te zetten in hitte en met die hitte ga je dan de temperatuur verhogen. Klinkt allemaal logisch toch?

Je probeert zo dus met je bedrijf en bijhorende kaarten de drie parameters van de planeet omhoog te krijgen om leven mogelijk te maken. Om beurt neem je een maximum van twee acties achter elkaar. Ondertussen graai je zoveel mogelijk overwinningspunten mee die aan de zijkant van het bord worden bijgehouden.

De megacredits worden elke generatie uitbetaald. Het is de som van je terraform-niveau aan de zijkant van het bord en je verworven inkomen op je grondstoffenbord.

Elke ronde of generatie stopt als niemand nog acties kan of wilt uitvoeren. Bij aanvang van de nieuwe generatie krijgt elke speler terug vier kaarten. Weer kan je ze allemaal kopen voor vier credits per kaart. Kopen of niet kopen staat je vrij.

Het spel is gedaan als elke terraform-parameter tot zijn maximum is verhoogd. Vanaf dan volgt nog een laatste verkorte ronde. Er is een laatste inkomensronde je mag enkel nog bossen planten voor de ultieme puntentelling.

Hoe ga je gaan TERRAFORMEN?

Elke beurt krijg je 2 acties en tijdens het spel kan je steeds gebruik maken van de standaardacties. Hiervoor hoef je geen kaart te spelen maar gewoonweg de actie te betalen. Standaardacties zijn voor iedereen hetzelfde. Ze staan netjes in een kader links op het speelbord aangeduid. Het zijn acties zoals het verkopen van overbodige kaarten, het plaatsen van stadstegels, bostegels of oceaantegels of de temperatuur doen stijgen door middel van een asteroïde.

In plaats van een standaardactie kan je een kaart spelen als actie. Er zijn verschillende soorten projectkaarten:

Blauwe kaarten hebben effecten die het hele spel gebruikt kunnen worden.

Rode kaarten zijn eenmalige evenementen. Ze worden, eens gebruikt, omgedraaid en waardeloos. Enkel bij de eindtelling zijn sommige terug punten waard.

De groene kaarten bevatten projecten. Ze staan in relatie met elkaar. Ze hebben de neiging om elkaar te versterken. Als je er de juiste weet uit te pikken, kan dit je strategie erg beïnvloeden. Je kan ze niet allemaal betalen en zal dan ook echt op zoek gaan naar de meest interessante voor jouw tactiek. Sommige geven kortingen of een boost in grondstofproductie, andere laten je toe om dieren of microben te verzamelen om extra punten te verdienen.

De kaarten vermelden heel veel informatie. Zo hebben veel kaarten voorwaarden en mogen ze dus pas gespeeld worden als daaraan voldaan werd. Je herkent ze aan een rond label in de bovenhoek van de kaart. Deze labels blijven gelden eens je de kaart gespeeld hebt. Ze kunnen je helpen om mijlpalen of bepaalde voorwaarden te halen tijdens volgende acties. Minimum of maximum temperatuurvoorwaarden komen het meest voor. Andere labels verduidelijken ook of je staal en titanium mag gebruiken als betaalmiddel om de kaart te kopen/spelen.

Hoe verhoog je de PARAMETERS?

Zuurstofniveau: Je verhoogt dit door bossen te planten op het speelbord. Bostegels worden verdiend door acht planten te verzamelen. Je gebruikt één van je twee acties om een tegel op het bord te plaatsen. De beloning die op die plaats staat aangeduid is meteen de jouwe om te verzilveren. Bossen dienen aangebouwd te worden aan een tegeltje dat je reeds bezit.

Bij de eindtelling is elke bostegel een punt op zichzelf waard en nog een punt als ze aan een stad grenzen. Wanneer een bos wordt geplaatst dan verhoog je het zuurstofniveau op het spelbord en je krijgt een punt op je terraformspoor. Er zijn momenten in het spel dat het verhogen van de zuurstof ook nog een keer de temperatuur verhoogt. Dit staat netjes aangegeven op het speelbord.

Temperatuur: Om wat aangenamer te leven op Mars zou ook de temperatuur moeten stijgen tot aangenamere hoogtes. Je kan hiervoor hitte sparen op je grondstoffen speelbord. Rechtstreekse hitteblokjes of ook door eerst energie om te zetten in je oven. Die omzetting gebeurt elke ronde of in dit spel “generatie” genoemd. Je niet gebruikte energie wordt dan omgezet in hitte. Heb je acht hittes opgespaard dan kan je inruilen voor een temperatuurstijging. Ook hier verplaats je de marker op het warmtespoor en verhoog je je terraformniveau.

Weer zijn er op bepaalde temperaturen versnellingen aangebracht. Tot tweemaal toe krijg je een extra warmteproductie en bij het bereiken van het smeltpunt, mag je een extra watertegel leggen.

Water: Dat brengt ons naadloos bij de hoeveelheid water of de oceaantegels. Deze tegels kunnen enkel op de voorziene blauwe zones geplaatst worden. Je kan ze ofwel kopen of door middel van je kaarten verkrijgen. De aangeduide beloning op het bord krijg meteen bij plaatsing van de tegel. Ook voor deze actie krijg je een punt en dus stijgt je terraformingniveau weer. Als alle oceaantegels op zijn, is deze parameter ook behaald. Als je eender welke tegel naast een oceaan plaatst, krijg je een bonus van twee credits per aangrenzende oceaantegel.

Punten sprokkelen met BONUSDOELEN

Nog een extra manier om punten te sprokkelen, namelijk milestones en awards. Laat deze niet links liggen en werk er meteen naartoe. Het zijn broodnodige punten en zonder zal je het moeilijk krijgen.

Mijlpalen moet je bereiken en claimen door acht megacredits te betalen. De doelstellingen variëren: 35 terraform-niveau hebben, 3 steden bezitten, 3 bostegels gelegd hebben, 8 kaarten met bouwtags hebben, of 16 kaarten in de hand hebben. Een mijlpaal levert je 5 overwinningspunten op op het einde van het spel. Slechts 3 van de 5 mijlpalen kunnen elk spel geclaimd worden, dus dit wordt een beetje een race om ze te pakken te krijgen.

Awards opstrijken werkt iets anders. Je dient ze nog steeds te betalen, maar nog niet gehaald te hebben. Weer kan je er maximaal 3 behalen. Je kan dus gokken op wat je denkt te gaan halen. Tegenspelers kunnen proberen om die doelen te saboteren. Award doelstellingen voor puntentelling op het einde van het spel zijn: de meeste tegels op het bord gespeeld, de meeste hitteblokjes in bezit, de meeste staal- en titaniumblokjes (gecombineerd), de hoogste geldproductie en de meeste kaarten met wetenschapslabels die worden gespeeld. Er kunnen slechts drie prijzen worden ontgrendeld en ze worden steeds duurder om te ontgrendelen. Vijf punten voor de winnaar en 2 voor de opvolger. Niets voor de anderen.

Wat zegt Terraforming Mars visueel?

Bullseye!!! Eén van de grote aantrekkingskrachten van dit spel. Vooral het samenspel tussen thema en afbeeldingen. Elk kaartje heeft een gepaste afbeelding. Ze tonen echt hun effect en nodigen uit tot het lezen van de extra info onderaan. Dit meesterwerk werd ontworpen door spelgoeroe Jacob Fryxelius. Voor het artwork zorgde Daniel, zijn broer. Hun eigen uitgeverij Fryxgames zorgde voor de verspreiding van het spel en de tewerkstelling van nog enkele familieleden. Het spelletje bezet reeds geruime tijd een podiumplaats in de officiële boardgamegeek ranglijst! Ook Jacob’s spel, after the virus, vond ik de moeite om te reviewen. Thematisch is Terraforming Mars echt wel te gek. Er is een wetenschappelijke achtergrond. Je kaarten vermelden methodieken en technologie die ook in het echt gebruikt kunnen worden bij het terraformen van een planeet. De momenten waarop de parameters een versnelling geven, het gebruik van microben, kaarten die je pas kan spelen na behaalde doelen,… Je moet het ontdekken! Het zuigt je er nog dieper in.

De componenten van Terraforming Mars zijn minder indrukwekkend dan het spel zelf. Sla misschien dit stuk gewoon over. Het zou je aan het twijfelen kunnen brengen. De huidige tendens in boardgamewerld is tot in de puntjes afgewerkte games af te leveren, maar daar zwemt Fryxgames tegen de stroming in. Hun ondermaatse productie is een bedrijfstactiek geworden. Enkel de grondstofblokjes hebben een zekere aantrekkingskracht. Ze zijn mooi brons, -zilver -of goudkleurig. De andere componenten zijn niet geweldig te noemen. De doos is te dun. Alles ligt los en rammelt. Je hebt nog eigen zakjes nodig . De kaarten zijn middelmatig en vertonen snel sporen van gebruik. De meeste klachten hoorde je over de persoonlijke grondstofborden. Dit zijn gewoon enkel gelaagde, kartonnen bordjes. Ze komen vol te liggen met blokjes en die verschuiven dan iets te gemakkelijk, zowel gewenst als ongewenst.

FINAL THOUGHTS

Terraforming Mars bezorgt je een trip van zo’n acht maanden en 57 miljoen kilometer. De balans is in geen enkel spel beter noch strakker afgesteld. Verschillende tactieken leiden naar verschillende kansen. Zelden zal je met dezelfde tactiek eindigen. Je moet het spel wat aanvoelen en je tactiek kunnen aanpassen aan je tegenspelers.

Het is geen spel met veel ingebouwde interactie. Spelers zijn vooral bezig met hun eigen kaarten en hun grote plan. Slechts enkele kaarten laten je toe om rechtstreeks grondstoffen te stelen van een tegenspeler of om zijn productie achteruit te zetten. Een techniek zoals draften zou hier ook iets aan verhelpen (Drafting = wanneer je je kaarten krijgt aan het begin van elke generatie, kies je er een en geef je de rest door naar de volgende speler. Alle spelers doen dit gelijktijdig. Zo ga je rond tot alle kaarten gekozen zijn.) Deze techniek laat je in elk geval toe om belangrijke kaarten voor een tegenstrever er uit te filteren. Zo kan je zijn speelstijl hinderen.

Wanneer je het uitlegt aan nieuwe spelers, lijkt het veel. Teveel extra regeltjes en voorwaarden! Het spelen zelf is hiervoor de beste oplossing. Je leert het tijdens het spelen, zo natuurlijk voelt het aan. Er is wel veel om in de gaten te houden. Je vergeet snel al eens iets bij te zetten of aan te duiden. Potentieel katastrofaal in een spel dat zo strak is ontworpen. Ervaring is een goede leermeester.

Officieel bestaan er ook 2 solo-varianten. In de ene moet je zorgen dat alle parameters zijn opgewaardeerd op 14 generaties. De andere variant, uit de prelude uitbreiding, laat je 63 terraformingspunten bijeen schrapen binnen ten laatste 12de generaties. Beide varianten zijn uitdagend. Sommigen spelen dit spel meer solo dan met tegenstrevers. De doelen zijn strak bepaald en winnen is een uitdaging. Voor mij werken ze ook beter dan de automatische tegenstrevers bij vele andere solospellen.
Je haalt enorm veel voldoening uit dit spel. Net iets sneller een mijlpaal halen of dat ideale stukje Mars inpalmen, zalig. Terraforming Mars is een spel met vele facetten omdat het meerdere spelmechanismes tegelijk gebruikt. Dit gegeven is op zich niet uniek, maar nergens anders dat je het op deze manier al eerder zag! Laat me even opsommen wat Terraforming Mars eigenlijk is: een economische engine builder met gemeenschappelijke doelen en strategic area control. Wablieft, zegt u? Ik verklaar me nader:

– ( economisch ) Je moet je inkomen op peil houden om genoeg kaarten te kunnen spelen. Grondstoffen verzamelen om gratis acties uit te voeren. Alles strak uitgemeten! Je moet rekening houden met de kostprijzen.

– ( engine builder ) De kaarten die je verkrijgt hebben een soort ingebouwd versnelmechanisme. De ene kaart beïnvloedt de andere. Een juiste combinatie kaarten kan de effecten van elkaar versnellen. Op sommige kaarten kan je microben sparen of grondstoffen. Andere geven éénmalige voordelen of net bonussen die het hele spel gelden. Je kan niet elk pad volgen.

– ( bonusdoelen ) Je vindt er ook mijlpalen en doelen. Je kan een actie gebruiken om deze te bezetten en de punten ervan te scoren aan het eind van het spel. Het is een krachtig pad waar elke speler toch iets probeert te sprokkelen. De keuze is schier eindeloos en je weg naar punten zal elk spel een andere route volgen.

– ( strategisch ) Het spelbord zelf geeft je nog enkele extra doelen. De basisparameters van Mars moet je verhogen tot het maximum om het spel te beïndigen. Dit zijn warmte, zuurstof en water. Net echt!

– ( area control) Het is zaak om op het spelbord de juiste gebieden op de juiste plaats in te nemen. Hun plaatsing moet voldoen aan strikte voorwaarden.

– (strategisch) Jij bepaalt welk pad je volgt op basis van het bedrijf en de kaarten die je krijgt. Wees echter voorbereidt op tegenslagen en opportuniteiten. Koersveranderingen zijn normaal.

Terraforming Mars heeft een grote herspeelbaarheidsfactor, misschien zelfs drang. Je wilt al die kaartjes wel eens spelen, je ziet spelers met totaal andere, interessante tactieken spelen. Meestal begint het de eerste ochtend na het eerste spel al.

Terraforming Mars UITBREIDINGEN

In totaal zijn er 5 uitbreidingen verschenen. De reeks zou daarmee compleet zijn. Elke uitbreiding, behalve het extra spelbord, brengt zijn eigen extra kaartjes. Je kan deze telkens mixen met de basiskaarten. De laatste, recente uitbreiding: turmoil, wordt hier besproken.

Prelude: Deze uitbreiding is essentieel! Ze zorgt voor een vlotte start. Je krijgt voor aanvang van het spel 4 prelude-kaarten. Je houdt er 2 bij. Deze kaarten geven je een startvoordeel. Misschien geven ze je al een duwtje in een bepaalde richting.

Venus next: Na Mars willen ze nu ook Venus terraformen. Op een extra speelbord dien je nu ook Venus te aclimatiseren. De uitbreiding brengt nieuwe tags en een nieuw soort grondstof: “floaters”. Als bijkomende, betalende standaardactie kan je de parameter van Venus 1 stap verhogen. Het extra speelbord valt mij visueel erg tegen. Zelfs in die mate dat het hierdoor minder op tafel komt dan het verdient.

Hellas en Elysium: Nieuwe kaarten! Een tweezijdig nieuw spelbord. Elke kant legt een andere focus op het spel. Mijlpalen en doelen zijn telkens aangepast aan de nieuwe map. Leuke uitbreiding zonder meer. Goed om eens te kunnen afwisselen en op een andere tactiek te focussen. Zelf keer ik toch telkens terug naar het klassieke bord.

Kolonies: One small step for man, one giant leap for Martians! Mars krijgt zijn eigen kolonies. De eerste zwaardere uitbreiding. Deze vergroot je opties en introduceert een nieuw spelmechanisme. Er komen namelijk extra tegels in het spel, die kolonies voorstellen. Elke kolonie heeft zijn eigen voordelen. Je kan er met een ruimteschip naartoe vliegen om handel te drijven of je kan je er vestigen. Zo drijf je je aanwezigheid op en verhogen je beloningen. Topuitbreiding met ervaren spelers. Niet geschikt voor beginners!

Turmoil: zie hier

• heerlijk wetenschappelijk thema
  • astronomisch gebalanceerd