Viticulture: essential edition Review

8.1

8.6

Viticulture essential edition neemt je mee op reis naar het rustieke Toscane. Van oudsher een Italiaanse streek met een passie voor druiven. Kleine wijnboeren verbouwen er hun lapjes grond die al eeuwen in familiebezit zijn en van generatie op generatie worden doorgegeven. In deze pre-moderne tijd heeft ieder zijn eigen wijnkeldertje en druivenpers. Ieder droomt ervan om de meest succesvolle producent uit de streek te worden en zijn rivalen de loef af te steken. Wijngaarden onderhouden is een intensieve bezigheid die elk seizoen andere klussen vereist. Gelukkig kan men rekenen op enkele trouwe werkers en de hulp van gemotiveerde seizoensarbeiders.

The art of wineproducing

Bij de start van Viticulture essential edition krijgt elke speler een mama-kaart en een papa-kaart. Deze kaarten geven aan ieder een lichtjes andere start. Ze bepalen je startinkomen (Lira’s zijn het betaalmiddel) en de grondstoffen die je krijgt. Ze kunnen je zelfs extra workers gunnen of meteen bepaalde druivensoorten laten planten. Ze doen denken aan de prelude kaarten van Terraforming Mars of de swift start van Wingspan. Standaard begin je met 3 workers, 2 gewone en 1 grote. De grote worker kan je een locatie laten kiezen die reeds door een tegenspeler werd ingenomen. De mama -en papakaarten en de grote worker zaten oorspronkelijk in een uitbreiding maar werden, vanaf de essential edition, standaard inbegrepen.

Viticulture: essential edition spelopstelling - Boxing meeples - board game review

Viticulture is seizoensgebonden. Het spel loopt van de ontwaakfase in de lente over de overige seizoenen, tot een speler 20 overwinningspunten behaald. Indien er na de winter nog niemand zo veel  punten behaalde, begint er een nieuw jaar. De taken die je in elk seizoen kan uitvoeren zijn goed uitgedacht en realistisch.

Viticulture: essential edition persoonlijk spelersbord - Boxing meeples - board game reviewHet gemeenschappelijke spelbord is verdeeld in 2 kanten. Links een zonnig landschap voor de lente -en zomeracties, rechts een deels besneeuwd landschap waar je de herfst-en winteracties kan uitvoeren. Je workers blijven wel actief op de locatie waar je ze hebt ingezet tot er een volgend jaar begint.

Je persoonlijke spelbord beeldt je wijngaarden en wijnkelder uit. Je plant er je wijnranken en laat je wijn verouderen in je kelder. Bepaalde wijnsoorten kan je combineren tot betere of sprankelende wijnen.

Viticulture essential edition volgt dus het ritme van de seizoenen. Het realisme van de seizoensacties is prachtig geïntegreerd in het spel.

• Lente: In de lente ontwaken de wijnboeren. Spelers bepalen elk jaar opnieuw hun startvolgorde. Ze plaatsen om beurten een houten haantje op een startspoor. Zo bepalen ze zelf de volgorde tijdens dat jaar. Hoe later je ontwaakt, hoe hoger de beloning die je ervoor krijgt. Enkel de eerste speler krijgt niets. Zijn voordeel is dat hij zijn worker als eerste mag plaatsen op een locatie op het bord en dus zeker is van zijn actie.
  • Zomer: Je kan nu je workers op de zomerlocaties plaatsen. Dit zijn grotendeels acties die je wijngaard verbeteren of voorbereiden op de winter. Je hebt keuze uit: rondleidingen geven, een zomerbezoekerskaart spelen, gebouwen oprichten (windmolen, grotere wijnkelders,… ), wijnranken planten, wijnkaarten bijtrekken of druiven verkopen. Je workers blijven het hele jaar op de gekozen locatie. Om winterlocaties te bezetten, dien je er dus over te houden.
  • Herfst: Elke speler trekt een bezoekerskaart. Je hebt zomer -en winterbezoekers. Zonnetoeristen helpen om je wijngaard mee op te bouwen en wintertoeristen zijn behulpzaam bij het oogsten.
  • Winter: Spelers kunnen hun workers nu toewijzen aan de locaties van de winterzijde. Enkel overgebleven workers kan je plaatsen, want de zomerarbeiders blijven daar tot het nieuwe jaar. Je kan kiezen uit de volgende mogelijkheden: oogsten, persen, een bestelling vervullen, een extra worker inhuren, een kaart trekken met een nieuwe bestelling of een winterbezoekerskaart spelen.

Viticulture: essential edition spelkaarten - Boxing meeples - board game review

Het spel eindigt nadat een speler 20 punten behaalt. Dat jaar wordt wel nog volledig afgewerkt en de stand kan dus nog veranderen. Punten verdien je tijdens het spel door: bestellingen van wijn te vervullen, je houten haan op startpositie 6 te plaatsen of rondleidingen te geven op je domein. Elk jaar dat je een wijnrank plant en een windmolen bezit, verdien je ook 1 punt.

Solo-boozing

Solo-gaming is een opkomende trend. Sommigen spelen uitsluitend alleen, anderen gebruiken deze optie om het spel en zijn mogelijkheden te leren kennen. Je bent in elk geval niet afhankelijk van de agenda van je spelersgroep.

Viticulture: essential edition automa - Boxing meeples - board game reviewViticulture essential edition biedt een solo-mode aan in de vorm van automa-kaarten. Deze kaarten vormen een artificiële tegenstander. Deze kunstmatige opponent blokkeert elke ronde weer andere locaties en verhindert op die manier je ideale pad. Sommige rondes heeft dit weinig tot geen invloed op je spel terwijl je de volgende ronde net die 2 locaties ziet ingenomen worden die jij wou.

Het doel van het alleenspel is om de automa-kaarten te verslaan in 7 rondes. Je doet dit door het behalen van 21 punten. Een uitdaging die je niet van de eerste keer zal halen.

Stonemaier ging (uiteraard) nog een stapje verder en introduceert ook een campagne-modus. Je krijgt acht verschillende campagnes met telkens lichtjes andere startvoorwaarden. De campagnes zijn zodanig opgebouwd dat ze je laten kennismaken met alle keuzes, kaarten en tactieken.

Deze verschillende solo-modes bereiden je voor om tijdens een gewoon spel de laatste druppel uit je tegenstanders te persen!

Mechanische druif

Het overheersende mechanisme van Viticulture essential edition is worker placement. Dit is een populaire stroming in de bordspelwereld en bracht titels voort zoals Agricola, Stone Age en Architects of the West Kingdom. Dit mechanisme laat spelers om de beurt bepaalde acties activeren op het spelbord. Ze plaatsen hun spelstukken (workers) op die locatie. Deze locaties zijn gelimiteerd. Meestal kunnen er slechts een beperkt aantal workers per locatie worden geplaatst of wordt de plaatsing duurder. Elke speler beschikt ook over een eindig aantal workers. De snelste weg naar de overwinning zal je zelden kunnen nemen. Waarschijnlijk zal jouw ideale pad naar de overwinning wel ergens geblokkeerd worden door een tegenspeler. Je moet leren om daar flexibel mee om te gaan en je punten te sprokkelen waar ze nog wel te vinden zijn.

Viticulture: essential edition coverfiguren - Boxing meeples - board game reviewJamey Stegmaier en zijn bedrijf Stonemaier Games behoren tot de top. Elk spel dat zij uitgeven is onmiddellijk uitverkocht! Elke uitgave begeven zij zich op deels onontgonnen terrein. Telkens brengen ze vernieuwingen in een oogstrelende verpakking. Er lijkt een drang te zijn naar thema’s en looks die je niet verwacht in board games. Deze wereldwijde hit gaf hen de ademruimte om te blijven experimenteren. Sindsdien brachten ze nog meer instant-cult games uit. Het is onduidelijk of zij met hun automakaarten meteen mee waren met de huidige tendens naar sologaming of dat zij hem creëerden. De reviews van enkele van hun spellen vind je hier: Scythe, Wingspan, Wingspan Europa en Tapestry! Verplichte lectuur voor spelenthousiastelingen!

De mama -en papakaarten geven telkens andere start aan de spelers en hebben nog een leuk extra weetjedatje. De afgebeelde personen op de kaartjes zijn echte personen. Tijdens de kickstarter was er een, bijbetalende, optie voorzien om jouw gezicht te laten vereeuwigen in het artwork van deze kaarten.

Viticulture essential edition is zeer strak. Je overwinningspunten bouwen maar traag op en spelers blijven meestal lang in elkaars buurt.

De gemiddelde moeilijkheidsgraad laat toe om dit spel zelfs met nieuwelingen te spelen. Je krijgt het snel uitgelegd en vele acties voelen natuurlijk aan. De visuele aantrekkingskracht doet de rest. Overdrijf misschien een beetje en serveer er nog een glaasje pinot noir bij.

Schol!

Viticulture: essential edition lira's - Boxing meeples - board game review

• topproductie