Wingspan Review

Pluimgewicht arena Prijswinnaar Arena
8.1

8.6

Is het een vogel? Is het een vliegtuig? Is het Superman? De eerste gok was al meteen raak wanneer we het over Wingspan hebben. Deze game bevindt zich qua spelthema volledig out of the box. Ditmaal geen vikings of monsters maar wel schattige vogeltjes. Toegegeven dat dit niet het meest sexy thema is, wil ik alvast verklappen dat Wingspan in iedereen de ornitholoog ontkooit.

Wingspan is een gemiddeld, zware enginebuilder (spel waar je een systeem probeert op te zetten om steeds meer inkomsten te genereren) waar 1 tot 5 spelers punten proberen te verdienen door het verzamelen van vogelkaarten. Elke speler heeft zijn eigen spelbord voor zich liggen waar de vogels in hun natuurlijke habitat geplaatst worden. Er zijn maar 4 rondes en elke ronde beschik je over steeds minder acties om punten te verzamelen. Een gemiddeld spelletje duurt ongeveer een uur.

Wingspan bordspel

Het spel werd ontworpen door Elizabeth Hargrave en uitgegeven door Stonemaier Games, een van de meest succesvolle uitgevers van boardgames van de laatste jaren. Ze stapelen de succesgames op. Misschien doen Tapestry, Scythe, Viticulture of Charterstone wel een belletje rinkelen. Het spel won in 2019 de belangrijke “kennerspiel des jahres”- prijs en nestelt zich sindsdien tussen de hoogst gewaardeerde boardgames op de officieuze ranglijst van BoardGameGeek.com.

SPELONDERDELEN

Wingspan eggs - Boxing meeples - board game reviewDe spelonderdelen zijn van een ongeziene kwaliteit! Zowel de speldoos, de kaarten als de spelregels zijn vervaardigd uit het beste materiaal. Alles is afgewerkt en gedrukt in een “linen finish”, wat ervoor zorgt dat de kaarten aangenamer aanvoelen, minder plakken en beter op te rapen zijn. De individuele spelborden, waar elke speler zijn spel op speelt, zijn prachtig vormgegeven. Met hun afgeronde hoeken en leather look behoren ze makkelijk tot de beste kwaliteit spelborden op de markt verkrijgbaar. De veelkleurige eitjes zijn een prachtige touch en werden met zorg verpakt. De eitjes zijn onderaan afgeplat, zodat ze mooi rechtop blijven staan.

Inbegrepen is er een plastic insert waarin je de kaarten netjes kan opbergen na het spel. In de bovenkant werden drie uitsparingen voorzien. Hier komen tijdens het spel de opengelegde vogelkaarten te liggen.

Wingspan dicetower - Boxing meeples - board game reviewHelemaal uitzonderlijk en zeldzaam is de dice tower (een torentje om dobbelstenen door te laten vallen om valse werptechnieken tegen te gaan). Weinig spellen voorzien hier standaard in. Deze toren werd dan ook nog eens als een vogelkastje ontworpen. Stonemaier had dit commercieel perfect als een extra product kunnen aanbieden. Echt heel genereus van hen dat ze dat niet gedaan hebben.

5 houten dobbelstenen en 40 houten markerblokjes komen mee met de doos. Elke kant van de dobbelstenen toont 1 of 2 voedseliconen. Alles past strak in de doos! Kleine minpunten zijn de kartonnen voedingstokens. Zij lijken uit een ander nest te komen en vallen qua kwaliteit ietwat uit de toon. Voor de puristen zijn er wel al meerdere sets verkrijgbaar op de after-market. Het dubbelzijdige scorebord werd ook uit een vrij dun karton vervaardigd.

Het artwork werd verzorgd door Ana Maria Martinez Jaramillo, Natalia Rojas en Beth Sobel. Ook zij hebben er een meesterwerkje van gemaakt. De tekeningen op zowel de speldoos als de kaarten zijn prachtig. Eens vergroot zouden ze niet misstaan in een kader aan de muur.

GAMEPLAY

Wingspan voedsel tokens - Boxing meeples - board game reviewWingspan speel je in 4 snelle rondes. Bij aanvang krijgen alle spelers 5 willekeurige vogelkaarten, 8 markeerblokjes in dezelfde kleur en 5 verschillende voedseltokens. De tokens beelden de verschillende types voeding uit: graan, muizen, bessen, vissen of wormpjes.

Op een voor iedereen zichtbare plaats komt het scorebord. Dit bord is dubbelzijdig. De ene kant is meer competitief dan de andere. Zo hoef je aan de ene zijde gewoon een aantal specifieke doelen behalen. Aan de andere zijde krijgt de speler met de meeste behaalde doelen ook de meeste punten. Voor elk van de 4 spelrondes is er een scorespoor voorzien. Elk spel trek je 4 nieuwe rondedoelen . Deze worden door middel van icoontjes uitgebeeld en worden willekeurig, vooraan elk van de rondesporen gelegd. Ze geven telkens aan waar je extra punten kan rapen tijdens die ronde. Na elke ronde wordt je score aangeduid met 1 van je 8 speelblokjes. Elke ronde heb je bijgevolg 1 blokje minder, waardoor je een actie minder kan uitvoeren op je spelersbord.

KAARTENWingspan vogelkaarten - Boxing meeples - board game review

Van de 5 beginkaarten mag je er zoveel houden als je wilt. Je betaalt wel 1 voedseltoken per kaart die je bijhoudt. Elke speler krijgt extra 2 geheime bonuskaarten. Je houdt er 1 van bij en legt de andere af.

De kaarten bevatten redelijk veel informatie, bijna ecyclopedisch te noemen. Zo vermelden ze het aantal eieren dat er op gelegd kan worden en in welk soort nest die dan gelegd worden. Ook de natuurlijke habitat waar deze vogelsoort het best gedijt staat afgebeeld. Sommige vogelkaarten laten toe om er andere vogelkaarten onder te verzamelen voor punten. Op weer andere vogelkaarten kan je voedsel gaan sparen voor punten. Ongeveer in het midden van de kaarten is er een gekleurde strook. Hier staat het effect van de kaart vermeld. Sommige kaarten gelden éénmaal, meteen bij het spelen.

Er zijn kaarten die op specifieke momenten actief worden, of elke keer dat hun speelzone geactiveerd word. Bovenaan staat hun kost in voedseltokens en hun eindspel score. Onderaan staat er naast hun vleugelwijdte nog wat bijkomende info over de echte vogel. Zelfs een wereldkaartje met hun natuurlijke leefwereld.

ACTIES

Je hebt 5 mogelijke acties.

De eerste mogelijke actie is het nemen van een voedseldobbelsteen uit de dice tower. Die dobbelsteen leg je naast de dicetower op tafel en je legt een overeenstemmende voedselfiche in je voorraad.

De eerste actie is het in het spel brengen van een vogelkaart en ze in zijn natuurlijke habitat te plaatsen. De eventuele kostprijs in eieren staat aangegeven. Op het vogelkaartje zelf staat de te betalen voedselprijs.

De 3 andere acties zijn gelijkaardig. Van boven naar onder zijn er 3 zones op je spelbord voorzien waar je je gekochte kaarten in het spel brengt. Zij stellen de verschillende habitats voor: grasland, polders of een bosrijke omgeving.

Wingspan spelersbord - Boxing meeples - board game review

Door middel van een actie kan je elke vogelkaart in een gekozen habitat activeren. Als je dit doet, verdien je eerst de beloning van de habitat: eieren in grasland, vogelkaarten in de polders en voedselfiches in het bos. Soms kan je nog bijbetalen voor een bonusbeloning.

Daarna gaat elk effect op je vogelkaarten in die hele habitat af. Dit gebeurt van rechts naar links. Een effect kan bijvoorbeeld zijn dat je extra voedsel mag nemen voor elke roofvogel die je hebt liggen. Je hoeft het effect niet te spelen als het niet wenselijk is. Op het einde van het spel worden je punten geteld.

PUNTENTELLINGWingspan scoreblad - Boxing meeples - board game review

Gelukkig is er een scoreboekje voorzien om je te helpen tellen. Elk ei in een nest en weggestopte kaarten geven je 1 punt. Ook de op kaarten gespaarde voedselfiches geven je 1 punt per fiche. Voor elke gespeelde vogelkaart op je spelbord krijg je zijn waarde in punten. De reeds behaalde punten per rondedoel worden bijgeteld. Tenslotte worden de geheime bonuskaarten per speler getoond. Indien je extra doel behaald werd, krijg je die punten er nog bovenop.

FINAL THOUGHTS

Wingspan kwam compleet uit de lucht gevallen, de spelontwikkelaarster nam een duikvlucht en verraste ons allemaal met haar vertederend gevogelte.

Wingspan cover bird - Boxing meeples - board game review

Zoals het hoort in een uitdagend spel, zijn er meerdere paden naar de overwinning. Hoewel het veel lijkt, is het spel vrij eenvoudig. Eens je de gebruikte iconografie goed begrijpt, staat alles eigenlijk op de kaartjes en je spelbord. Zoals gewoonlijk heeft Stonemaier Games ook voor dit spel een soloplay voorzien. Door gebruik van een aparte set “automa”-kaarten simuleer je een tegenstander. Deze virtuele speler trekt ook kaarten en voedselfiches en krijgt hiervoor rechtstreeks punten. De solomode is een echte aanrader in Wingspan.

Wingspan vogelkaartHet thema vloeit door het hele spel. Alles klopt met de realiteit. Het soort nesten dat de vogels bouwen, het voedsel dat ze eten, hun habitat,… Daarenboven is het dan ook nog een gemiddeld zware engine builder van uitzonderlijke kwaliteit. Hoe je met een steeds afnemend aantal acties per ronde toch nog zoveel kan doen. De balans van dit spel werd nauwkeurig uitgekiend. Aan alles werd uitzonderlijke aandacht besteed. Het spel is snel opstelbaar en vrij eenvoudig uit te leggen aan nieuwe spelers. Om het echt te masteren zul je wel een aantal spelavonden nodig hebben. Door de korte speeltijd kan je het enkele keren per spelavond spelen. De grote hoeveelheid aan vogelkaarten en de steeds nieuwe rondedoelen zorgen voor een hoge herspeelbaarheid. Eigenlijk mag dit spel gewoon niet ontbreken in je collectie! Deze basisdoos bevat enkel vogelsoorten uit Noord-Amerika.  Ondertussen verliet ook een Europese uitbreiding het nest waarvan je de review hier kan lezen!

• thema
  • Afwerking
  • Spelkwaliteit